دوره 10، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

memarbashi E, rajabi E, Araste A, Asadi F. Assessing Quality of Healthcare Services using the HEALTHQUAL Model in Hospitals of Ferdows. J Health Res Commun 2025; 10 (4) :48-57
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1058-fa.html
معمارباشی احسان، رجبی عرفان، آراسته آزاده، اسدی فریبا. بررسی میزان کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بیمارستان‌های شهرستان فردوس با استفاده از مدل هلث‌کوال. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1403; 10 (4) :48-57

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1058-fa.html


علوم پزشکی بیرجند
چکیده:   (466 مشاهده)
مقدمه و هدف: کیفیت خدمات ارائه شده در بخش بهداشت و درمان دارای جایگاه ویژه‌ای است، در همین راستا، درک انتظار و ادراک بیمار یکی از الزامات برای بهبود کیفیت خدمات سلامت می‌باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بیمارستان‌های شهرستان فردوس با استفاده از مدل هلث‌کوال در سال 1399 انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی تحلیلی در 2 بیمارستان آموزشی شهرستان فردوس انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان‌ها در سال 1399 بود. ادراک و انتظار 350 بیمار بستری از کیفیت خدمات این بیمارســتان‌ها با استفاده از پرسشنامه هلث‌کوال در 4 بعد محیط، تعاملات انسانی، اثربخشی و کارایی ارزشیابی شد. داده ها توسط نرم افزار spss19 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه نمره کیفیت خدمات بیمارستان متوسط به بالا گزارش شد. بین میانگین نمره ادراک و انتظارات افراد  از  کیفیت   خدمات  درمانی در تمامی  ابعاد اختلاف معنی داری  وجود داشت.  به  طور کلی  میانگین نمره  ادراک  افراد            3.83 ±0.49و انتظارات افراد  4.54 ± 0.56بدست آمد که حاکی از شکاف زیاد بین این دو حیطه می‌باشد (p<0.001).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کیفیت خدمات از دید بیماران بهبود یافته است، لیکن شواهد نشان میدهد که فرصت­هایی فراهم است تا با استفاده بهینه از آنها تدابیر لازم جهت ارتقاء کیفیت خدمات اتخاذ گردد. سیاستگذاران و مدیران از نقاط قوت و ضعف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه از دیدگاه خدمت گیرندگان آگاه شده و نقطه شروعی در جهت اقدامات اصلاحی و شناسایی فرصت های ارتقا و بهبود کیفیت خدمات باشد.

 
متن کامل [PDF 539 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb