Setoodehzadeh F, Nasaji M, Azizi N, Peyvand M. Evaluating the Health System Responsiveness after the Implementation of the Health System Transformation Plan in Zahedan. J Health Res Commun 2023; 8 (4) :39-50
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-734-fa.html
ستوده زاده فاطمه، نساجی میلاد، عزیزی نجمه، پیوند مصطفی. ارزشیابی پاسخگویی نظام سلامت به مراجعه کنندگان بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهر زاهدان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه 1401; 8 (4) :50-39
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-734-fa.html
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده: (248 مشاهده)
مقدمه و هدف: سازمان جهانی بهداشت پاسخگویی را توان نظام سلامت در پاسخ به درخواست ها و نیاز های افراد در موارد غیربالینی، اما منطقی و تقویت کننده نظام سلامت تعریف می کند. هدف این مقاله تعیین میزان پاسخگویی نظام سلامت پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که روی 310 خانوار در سال های 1398-99 در سطح شهر زاهدان انجام شد. بدین منظور اطلاعات بلوک های شهری از مراکز بهداشت به روش نمونه گیری خوشه ای جمع آوری و برای انجام مصاحبه و تکمیل پرسش نامه به خانوارها مراجعه شد. در این مطالعه از پرسش نامه جهانی سازمان بهداشت استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافته ها: در حوزه خدمات سرپایی بیشترین درصد عملکرد خوب در بُعد احترام به شأن افراد 45 درصد، بیشترین درصد عملکرد متوسط در بعدهای کیفیت محیط 55 درصد و بیشترین درصد عملکرد بد به بعد حق انتخاب 40 درصد تعلق گرفت. در حوزه خدمات بستری بیشترین عملکرد خوب در بعد احترام به شأن افراد 35 درصد، بیشترین عملکرد متوسط در بعدهای وضوح ارتباطات 48 درصد، توجه سریع، دسترسی به حمایت خانواده و محرمانگی 45 درصد بود.
نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد توجه سریع و احترام به شأن افراد بیشترین اهمیت و حق انتخاب کمترین رضایت را داشته اند. کم بودن میزان رضایت ممکن است ناشی از کمبود نیروی متخصص و کارا در زمینه رفع نیازهای مردم شهر زاهدان باشد. بنابراین، دانشگاه باید در تربیت نیروی متخصص وکارآمد بکوشد.