Raghibi M, Sheikh H, Shamsollahzadeh Y, Jalmbadani M. Investigating the Mediating Role of Identity Styles on Body Image Concerns and Related Factors in Adolescents Referred to Zahedan Health Centers. J Health Res Commun 2019; 5 (3) :83-93
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-358-fa.html
رقیبی مهوش، شیخ هانیه، شمس اله زاده یاسر، جلمبادانی مرتضی. بررسی نقش واسطه ای سبک های هویتی بر نگرانی از تصویر بدنی و عوامل مرتبط با آن در نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی زاهدان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1398; 5 (3) :83-93
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-358-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده: (4103 مشاهده)
مقدمه و هدف: دوران نوجوانی با تغییرات جسمانی، روانشناختی، شناخت، هیجان و روابط اجتماعی در زندگی فرد همراه میباشد. در این دوران مبحث هویت و تصویر بدن مطرح میشود که میتواند منجر به اضطراب و در نهایت اجتناب اجتماعی گردد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای هویت در نگرانی از تصویر بدنی و فشار و اجتناب اجتماعی نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر زاهدان در سال 1397-1398 انجام شد.
روش کار: پژوهش توصیفی– همبستگی حاضر (همبستگی پیشبین) در ارتباط با 128 نفر از نوجوانان مراجعهکننده به مراکز درمانی اجرا شد. نمونهگیری در این پژوهش بهصورت در دسترس صورت گرفت و ابزار گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامههای نگرانی از تصویر بدن، فشار و اجتناب اجتماعی و سبکهای هویت بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و استاندارد انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که سبکهای هویت سردرگم، هنجاری و تعهد قادر به پیشبینی و تبیین تغییرات مربوط به متغیر نگرانی تصویر بدنی میباشند (01/P<0). همچنین سبک هویت هنجاری قادر به پیشبینی و تبیین تغییرات مربوط به متغیر فشار و اجتناب اجتماعی بوده است (01/P<0). علاوهبراین، نتایج حاکی از آن بودند که متغیر نگرانی در مورد تصویر بدنی میتواند تغییرات مربوط به متغیر فشار و اجتناب اجتماعی را تبیین و پیشبینی نماید (05/P<0).
نتیجهگیری: مبحث سبکهای هویت و تصویر تن در دوران نوجوانی میتواند باعث ضعف در مهارتهای ارتباطی شود، تأثیر نامطلوبی بر سطح تعامل اجتماعی نوجوانان با دیگران بگذارد و فرصتهای اکتساب مهارتهای ذهنی، جسمی و اجتماعی را از نوجوانان بگیرد؛ از این رو میبایست از مخاطرات آن آگاه بود و در این زمینه فرهنگسازی گستردهای را بهصورت ملی و فراملی انجام داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی