مقدمه و هدف: رسانه ها به شدت بر رفتار مصرف و خرید افراد و شکل دهی الگوی غذایی آ نها تأثیرگذار میباشند و بی شک، عدم تبلیغ خوراکی ها می تواند باعث کاهش استقبال مردم از این مواد و بیماری های مرتبط با آن ها گردد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، تعیین وضعیت موجود تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی آسیب رسان به سلامت میباشد. روش کار: در این پژوهش مقطعی، تبلیغات شبکه های تلویزیونی یک، دو، سه و تهران از ساعت 6 صبح تا 24 نیمه شب در دو بازه زمانی 15 روزه (نیمه اول ماه بهمن سال 1391 و نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ) مورد بررسی قرار گرفت و فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت بر اساس فهرست مصوب وزارت بهداشت شامل: غلات حجیم شده، نوشابه های گاز دار، انواع چیپس و فرآورد ه های غذایی صنعتی در نظر گرفته شد. علاوه براین، گردآوری داده های اصلی پژوهش با بهره گیری از روش مشاهده ای و ابزار چک لیست صورت گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: طی 30 روز بررسی، 612 مورد کالای آسیب رسان به سلامت، ظرف 14567 ثانیه از چهار شبکه یک، دو، سه و تهران تبلیغ گردید؛ بدین شکل که در نیمه اول ماه بهمن سال 1391 ، 295 کالای آسیب رسان به سلامت طی 6853 ثانیه تبلیغ شد و در نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ، 317 مورد از این کالاها طی 7714 ثانیه تبلیغ گردید. شایان ذکر است که در این میان، شبکه سه سیما دارای بیشترین میزان تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت بود و انواع چیپس، بیشترین نوع این کالاها را به خود اختصاص داده بود. نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، پیشنهاد میگردد ضمن پایش مداوم تبلیغات، از را هکارهای نظارتی و قانونی مناسب در این زمینه استفاده شود و قوانین بازدارنده جدیدی برای آن وضع گشته و اعمال گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |