دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1395 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 78-82 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Etemad K, Heidari A, Lotfi M. The Television Advertisements of Health-threatening Products. jhc. 2016; 2 (3) :78-82
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-181-fa.html
اعتماد کورش، حیدری علیرضا، لطفی منصوره. وضعیت تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از شبکه های تلویزیونی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1395; 2 (3) :78-82

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-181-fa.html


چکیده:   (1889 مشاهده)

مقدمه و هدف: رسانه ها به شدت بر رفتار مصرف و خرید افراد و شکل دهی الگوی غذایی آ نها تأثیرگذار میباشند و بی شک، عدم تبلیغ خوراکی ها می تواند باعث کاهش استقبال مردم از این مواد و بیماری های مرتبط با آن ها گردد؛ از این رو، هدف از پژوهش حاضر، تعیین وضعیت موجود تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی آسیب رسان به سلامت میباشد. روش کار: در این پژوهش مقطعی، تبلیغات شبکه های تلویزیونی یک، دو، سه و تهران از ساعت 6 صبح تا 24 نیمه شب در دو بازه زمانی 15 روزه (نیمه اول ماه بهمن سال 1391 و نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ) مورد بررسی قرار گرفت و فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت بر اساس فهرست مصوب وزارت بهداشت شامل: غلات حجیم شده، نوشابه های گاز دار، انواع چیپس و فرآورد ه های غذایی صنعتی در نظر گرفته شد. علاوه براین، گردآوری داده های اصلی پژوهش با بهره گیری از روش مشاهده ای و ابزار چک لیست صورت گرفت و داده ها با استفاده از نرم افزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: طی 30 روز بررسی، 612 مورد کالای آسیب رسان به سلامت، ظرف 14567 ثانیه از چهار شبکه یک، دو، سه و تهران تبلیغ گردید؛ بدین شکل که در نیمه اول ماه بهمن سال 1391 ، 295 کالای آسیب رسان به سلامت طی 6853 ثانیه تبلیغ شد و در نیمه اول ماه شهریور سال 1392 ، 317 مورد از این کالاها طی 7714 ثانیه تبلیغ گردید. شایان ذکر است که در این میان، شبکه سه سیما دارای بیشترین میزان تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت بود و انواع چیپس، بیشترین نوع این کالاها را به خود اختصاص داده بود. نتیجه گیری: با توجه به میزان بالای تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت، پیشنهاد میگردد ضمن پایش مداوم تبلیغات، از را هکارهای نظارتی و قانونی مناسب در این زمینه استفاده شود و قوانین بازدارنده جدیدی برای آن وضع گشته و اعمال گردد.

متن کامل [PDF 280 kb]   (571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb