دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 44-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebadi Fardazar F, Hashemi S S, Solhi M S, mansori K. The Effect of Educational Intervention Based on Protection Motivation Theory on Mothers’ Behaviors about Prevention of Home Accidents in Children under Five Year Old. J Health Res Commun 2016; 1 (4) :37-44
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-113-fa.html
عبادی فرد آذر فربد، هاشمی سیده شهربانو، صلحی مهناز، منصوری کامیار. تأثیر مداخله آموزشی براساس تئوری انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (4) :37-44

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-113-fa.html


دانشیار گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (8216 مشاهده)

مقدمه و هدف: اولین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال بهویژه درکشورهای با درآمد پایین و متوسط، سوانح و حوادث میباشد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال مراجعهکننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان جویبار در سال 1394 براساس تئوری انگیزش محافظت است.
روش کار: در  این مطالعه مداخلهای شاهددار، 190مادر دارای کودک زیر پنج سال (95 نفر در گروه آزمون، 95 نفر در گروه کنترل) شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته براساس سازههای تئوری انگیزش محافظت بود. پس از انجام پیش آزمون و نتایج بهدست آمده از آن، مداخله آموزشی مناسب طراحی و فقط درگروه آزمون اجرا شد. سپس دو ماه بعد از مداخله آموزشی ارزشیابی بهعمل آمده و دادهها در نرمافزار         SPSS 20 وارد  و با استفاده از آزمونهای آماری T-testا، Paired T-test، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت در گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛ بهطوریکه در تمامی موارد گروه آزمون مطلوبتر از گروه شاهد بود (05/0>P). در گروه آزمون بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری وجود داشت (05/0>P)؛ در حالیکه در گروه کنترل بین میانگین نمرات همهی سازهها قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری دیده نشد(05/0<P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میتوان از تئوری انگیزش محافظت  بهعنوان چارچوبی در طراحی برنامههای آموزشی بهمنظور ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال استفاده کرد.

متن کامل [PDF 430 kb]   (3907 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb