مقدمه و هدف: اولین علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال بهویژه درکشورهای با درآمد پایین و متوسط، سوانح و حوادث میباشد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال مراجعهکننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان جویبار در سال 1394 براساس تئوری انگیزش محافظت است.
روش کار: در این مطالعه مداخلهای شاهددار، 190مادر دارای کودک زیر پنج سال (95 نفر در گروه آزمون، 95 نفر در گروه کنترل) شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته براساس سازههای تئوری انگیزش محافظت بود. پس از انجام پیش آزمون و نتایج بهدست آمده از آن، مداخله آموزشی مناسب طراحی و فقط درگروه آزمون اجرا شد. سپس دو ماه بعد از مداخله آموزشی ارزشیابی بهعمل آمده و دادهها در نرمافزار SPSS 20 وارد و با استفاده از آزمونهای آماری T-testا، Paired T-test، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت در گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معناداری وجود داشت؛ بهطوریکه در تمامی موارد گروه آزمون مطلوبتر از گروه شاهد بود (05/0>P). در گروه آزمون بین میانگین نمرات همهی سازههای تئوری انگیزش محافظت قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری وجود داشت (05/0>P)؛ در حالیکه در گروه کنترل بین میانگین نمرات همهی سازهها قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معناداری دیده نشد(05/0<P).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میتوان از تئوری انگیزش محافظت بهعنوان چارچوبی در طراحی برنامههای آموزشی بهمنظور ارتقا رفتارهای پیشگیری از سوانح و حوادث خانگی در مادران دارای کودکان زیر پنج سال استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |