مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده: (234 مشاهده)
مقدمه و هدف : نظام سلامت یکی از گستردهترین و پرکارترین نظامهای ارائه خدمت در سطح دنیا و نیز کشور ایران میباشد . بکارگیری علم بازاریابی و ابزار ویژهای نظیر آمیخته بازاریابی میتواند نقش عمدهای در بازارسازی ، بازارگردانی و مدیریت فرصت ها و چالش های سازمانهای سلامت ایفا نماید. این پژوهش به تبیین وکاربرد آمیخته بازاریابی در بیمارستان پرداخته است.
روش کار: این مطالعه از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا و بر اساس تحلیل داده گرانهایم و لاندمن در فاصله زمانی زمستان 1399 و بهار 1400انجام شد. جامعه آماری شامل جمعی از خبرگان و افراد کلیدی سازمان های سلامت در حوزه بیمارستان ها در استان مازندران بودند. نمونه گیری بصورت نمونه گیری هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و انجام مصاحبه ها نیز تا دستیابی به مرحله اشباع داده ها که 27 مصاحبه بود صورت گرفت.
یافتهها: تعداد مشارکت کنندگان در این مطالعه ، 16 نفر (59.2 درصد) مرد و 11 نفر (40.8 درصد) زن بودند. میانگین مدت زمان مصاحبههای انجام شده 35 دقیقه بود. نتایج کیفی در 2 طبقه اصلی عناصر غیر ملموس و عناصر ملموس و8 طبقه فرعی قیمت، خدمت، ترویج ، فرآیند، برند، مکان ،شواهد فیزیکی وکارکنان، طبقه بندی و استخراج شد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه عناصرآمیخته بازاریابی خدمات بیمارستانی راهنمای علمی وعملی برای افزایش عملکرد مالی و سازمانی بیمارستان است. این الگوی بازاریابی می تواند الگوی کارآمد و مؤثر در هم افزایی و مدیریت هر چه بهتر بیمارستان ها نقش اساسی ایفا کند.