XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (234 مشاهده)
مقدمه و هدف : نظام سلامت یکی از گسترده­ترین و پرکارترین نظام­های ارائه خدمت در سطح دنیا و نیز کشور ایران    می­باشد . بکارگیری علم بازاریابی و ابزار ویژه­ای نظیر آمیخته بازاریابی می­تواند نقش عمده­ای در بازارسازی ، بازارگردانی و مدیریت فرصت ها و چالش های سازمان­های سلامت ایفا نماید. این پژوهش به تبیین وکاربرد آمیخته بازاریابی در بیمارستان پرداخته است.

روش کار: این مطالعه از نوع کیفی به روش  تحلیل محتوا و بر اساس تحلیل داده گرانهایم و لاندمن در فاصله زمانی زمستان       1399 و بهار 1400انجام شد. جامعه آماری شامل جمعی از خبرگان و افراد کلیدی سازمان های سلامت در حوزه بیمارستان ها در استان مازندران بودند. نمونه گیری بصورت نمونه گیری هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مصاحبه‌ نیمه ساختار‌یافته استفاده و انجام مصاحبه ها نیز تا دستیابی به مرحله اشباع داده ها که 27 مصاحبه بود صورت گرفت.

یافته‌ها: تعداد مشارکت کنندگان در این مطالعه ، 16 نفر (59.2 درصد) مرد و 11 نفر (40.8 درصد) زن بودند. میانگین مدت زمان مصاحبه­های انجام شده 35 دقیقه بود. نتایج کیفی در 2 طبقه اصلی عناصر غیر ملموس و عناصر ملموس و8  طبقه فرعی قیمت، خدمت، ترویج ، فرآیند، برند، مکان ،شواهد فیزیکی وکارکنان، طبقه بندی و استخراج شد.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه عناصرآمیخته بازاریابی خدمات بیمارستانی راهنمای علمی وعملی برای افزایش عملکرد مالی و سازمانی بیمارستان است. این الگوی بازاریابی می تواند الگوی کارآمد و مؤثر در هم افزایی و مدیریت هر چه بهتر بیمارستان ها نقش اساسی ایفا کند.
     

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb