دوره ۱۰، شماره ۳ - ( پاییز ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۰ شماره ۳ صفحات ۹۳-۸۴ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramazanzadeh-Rostami M T, Abedi G, Fattahi M, Siamian H. Elements of the Hospital Marketing Mix: A Qualitative Study. J Health Res Commun 2024; 10 (3) :84-93
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1009-fa.html
رمضان زاده رستمی محمد تقی، عابدی قاسم، فتاحی مجید، صیامیان حسن. عناصر آمیخته بازاریابی در بیمارستان: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. ۱۴۰۳; ۱۰ (۳) :۸۴-۹۳

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-۱-۱۰۰۹-fa.html


دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (۶۰۳ مشاهده)
مقدمه و هدف: نظام سلامت یکی از گستردهترین و پرکارترین نظامهای ارائه خدمت در سطح دنیا و نیز کشور ایران است؛ بهکارگیری علم بازاریابی و ابزار ویژهای مانند آمیخته بازاریابی میتواند نقش مهمی در بازارسازی، بازارگردانی و مدیریت فرصتها و چالشهای سازمانهای سلامت ایفا کند. این پژوهش به تبیین وکاربرد آمیخته بازاریابی در بیمارستان پرداخته است.

روش کار: این مطالعه از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا و بر اساس تحلیل داده گرانهایم و لاندمن در فاصله زمانی زمستان 1399 و بهار 1400انجام شد. جامعه آماری شامل جمعی از خبرگان و افراد کلیدی سازمانهای سلامت در حوزه بیمارستانها در استان مازندران بودهاند. نمونهگیری به صورت نمونهگیری هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و انجام مصاحبهها نیز تا دستیابی به مرحله اشباع دادهها که 27 مصاحبه بود صورت گرفت.

یافتهها: تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه، 16 نفر (2/59 درصد) مرد و 11 نفر (8/40 درصد) زن بودهاند. میانگین مدت زمان مصاحبههای انجامشده 35 دقیقه بود. نتایج کیفی در 2 طبقه اصلی عناصر غیر ملموس و عناصر ملموس و 8 طبقه فرعی قیمت، خدمت، ترویج، فرایند، برند، مکان، شواهد فیزیکی وکارکنان، طبقهبندی و استخراج شد.

نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه عناصرآمیخته بازاریابی خدمات بیمارستانی راهنمای علمی و عملی برای افزایش عملکرد مالی و سازمانی بیمارستان است. این الگوی بازاریابی میتواند الگوی کارآمد و موثر در همافزایی و مدیریت هرچه بهتر بیمارستانها نقش اساسی ایفا کند.
متن کامل [PDF 430 kb]   (۱۰۳ دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb