دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده: (۶۰۳ مشاهده)
مقدمه و هدف: نظام سلامت یکی از گستردهترین و پرکارترین نظامهای ارائه خدمت در سطح دنیا و نیز کشور ایران است؛ بهکارگیری علم بازاریابی و ابزار ویژهای مانند آمیخته بازاریابی میتواند نقش مهمی در بازارسازی، بازارگردانی و مدیریت فرصتها و چالشهای سازمانهای سلامت ایفا کند. این پژوهش به تبیین وکاربرد آمیخته بازاریابی در بیمارستان پرداخته است.
روش کار: این مطالعه از نوع کیفی به روش تحلیل محتوا و بر اساس تحلیل داده گرانهایم و لاندمن در فاصله زمانی زمستان 1399 و بهار 1400انجام شد. جامعه آماری شامل جمعی از خبرگان و افراد کلیدی سازمانهای سلامت در حوزه بیمارستانها در استان مازندران بودهاند. نمونهگیری به صورت نمونهگیری هدفمند و به روش گلوله برفی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و انجام مصاحبهها نیز تا دستیابی به مرحله اشباع دادهها که 27 مصاحبه بود صورت گرفت.
یافتهها: تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه، 16 نفر (2/59 درصد) مرد و 11 نفر (8/40 درصد) زن بودهاند. میانگین مدت زمان مصاحبههای انجامشده 35 دقیقه بود. نتایج کیفی در 2 طبقه اصلی عناصر غیر ملموس و عناصر ملموس و 8 طبقه فرعی قیمت، خدمت، ترویج، فرایند، برند، مکان، شواهد فیزیکی وکارکنان، طبقهبندی و استخراج شد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه عناصرآمیخته بازاریابی خدمات بیمارستانی راهنمای علمی و عملی برای افزایش عملکرد مالی و سازمانی بیمارستان است. این الگوی بازاریابی میتواند الگوی کارآمد و موثر در همافزایی و مدیریت هرچه بهتر بیمارستانها نقش اساسی ایفا کند.