مقدمه و هدف: ارزیابی کیفیت اقدامات سازمانها نقش مؤثری در رضایتمندی مخاطبان بهخصوص در بیمارستانها بهعنوان ارائهدهنده خدمات بهداشتی-درمانی دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح کیفیت اقدامات بیمارستان شهید رجایی تنکابن انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر بهصورت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهید رجایی تنکابن در طول سال 1394 میباشد که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 225 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سطح کیفیت اقدامات با استفاده از فهرست ارزیابی استاندارد مدل تعالی مالکوم بالدریج (Malcolm Baldrige National Quality Award: MBNQA)، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای t تک نمونه و آزمون فریدمن، در نرمافزار 2010 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه، بهطور کلی امتیاز اکتسابی در زمینه کیفیت اقدامات بیمارستان شهید رجایی، 482/616 از 1010 بود که سطح مطلوبی (بالاتر از متوسط) را نشان داد. همچنین معیار نتایج سازمان در رتبه اول و معیار تمرکز بر منابع انسانی در رتبه آخر معیارهای مدل مالکوم بالدریج قرار گرفتند.
نتیجهگیری: با وجود اینکه کیفیت اقدامات سطح مطلوبی را نشان داد؛ اما کاستی در معیار تمرکز بر بازار و مشتری، نمایانگر ضرورت برنامهریزی و توجه بیشتر به تقویت معیارهای مؤثر بر کیفیت اقدامات میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |