دوره 1، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyvanara M, Naem Esfahani M, Bahrami S, Karimi S, Azizzadeh M. An Investigation of the Relationship between Emotional Labor and Job Satisfaction among the Executives and Nursing Managers of the Teaching Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. J Health Res Commun 2015; 1 (2) :47-54
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-65-fa.html
کیوان آرا محمود، ناعم اصفهانی منصوره، بهرامی سوسن، کریمی سعید، عزیززاده مینا. بررسی ارتباط کار احساسی با رضایت شغلی در بین مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (2) :47-54

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-65-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (7274 مشاهده)

مقدمه و هدف: مدیران به دلیل ماهیت و تنوع حوزه کاری خود، مجبورند طیف گسترده ای از احساسات را به کار گیرند. این امر نشان دهنده نقش مهم کار احساسی در مدیریت است. همین امر ممکن است بر روی رضایت شغلی مدیران اثرگذار باشد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی ارتباط کار احساسی با رضایت شغلی در بین مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می پردازد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی- میدانی است که جامعه پژوهشی آن، مدیران اجرایی و پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشند. 250 نفر جامعه آماری با استفاده از روش سرشماری گزینش شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه پرسش نامه استاندارد ترجمه شده بود که روایی و پایایی (81/0=α) آن به تأیید رسیده است؛ سپس این پرسشنامه در بین جامعه پژوهش توزیع شده و داده های حاصل از آن با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی در نرم افزار 18 SPSS تحلیل شده است.
یافته ها: میزان کار احساسی در بین مدیران اجرایی و پرستاری در سطح متوسط بوده و میزان رضایت شغلی، کنش عمقی و احساسات واقعی بیشتر از سطح متوسط می باشد؛ لیکن میزان کنش سطحی کمتر از سطح متوسط بوده است. همچنین بین کار احساسی بر حسب بعد احساسات واقعی و رضایت شغلی، ارتباط معنی دار و مستقیمی وجود دارد (05/0>p ). اما بین دیگر ابعاد کار احساسی همچون کنش سطحی و کنش عمقی و رضایت شغلی ارتباط معنی داری مشاهده نشده است.
نتیجه گیری: هر چه کار احساسی مدیران به احساسات واقعی شان نزدیک تر و کنش عمقی در آنها بیشتر باشد، رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت.

 

متن کامل [PDF 437 kb]   (4311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb