Talebi Amrei M, Sharifi N, Taheri A. Social Adequacy Modeling using Resilience Mediated by Academic Adjustment among the Students of Mazandaran University of Medical Sciences. J Health Res Commun 2022; 7 (4) :65-74
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-595-fa.html
طالبی امرئی ملیحه، شریفی نسترن، طاهری افسانه. مدل یابی کفایت اجتماعی از روی تابآوری با میانجیگری سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. ۱۴۰۰; ۷ (۴) :۶۵-۷۴
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-۱-۵۹۵-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده: (۲۳۹۰ مشاهده)
مقدمه و هدف: قرار گرفتن در شرایط حساس دانشگاهی غالباً سلامت روانی و جسمی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر مدلیابی کفایت اجتماعی از روی تابآوری با میانجیگری سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی نمونهای به حجم 320 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کفایت اجتماعی فلنر (1990)، تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1989) استفاده شد. برای بررسی دادهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر و نرمافزارهای SPSS نسخه 24 و Lisrel نسخه 8/80 بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد تابآوری اثر مستقیمی بر سازگاری تحصیلی (0/33=ß، 0/001>P) و کفایت اجتماعی (0/15=ß، 0/001>P) دارد. همچنین سازگاری تحصیلی اثر مستقیمی بر کفایت اجتماعی (0/28=ß، 0/001>P) دارد. سازگاری تحصیلی در رابطه بین تابآوری و کفایت اجتماعی نقش میانجی داشت.
نتیجهگیری: مدل کفایت اجتماعی از روی تابآوری با میانجیگری سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران برازش مطلوبی دارد. با توجه به نقش تابآوری در افزایش سازگاری تحصیلی و کفایت اجتماعی، ایجاد باورهای مثبت در زمینه سلامت و نیز آگاهسازی افراد ازآثار تابآوری اهمیت مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی