XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (22 مشاهده)
مقدمه و هدف: تاثیر مثبت راهبردهای مقابله‌ای و فنون شناختی- رفتاری بر بهبود هیجانات منفی و ارتقاء سلامت بیماران مبتلا به میگرن اثبات شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مقابله‌ای بر آگاهی، خودکارآمدی درد و شاخص‌های مربوط به سردردهای میگرنی بود.
روش‌ کار: 60 نفر از بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی مراجعه کننده به کلینیک‌های تخصصی شهر انزلی  با روش نمونه‌گیری تصادفی در قالب گروه‌های تجربی و کنترل در یک مطالعه تجربی شاهددار تصادفی مشارکت کردند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و فردی، پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای و پرسشنامه خودکارآمدی درد و مقیاس آگاهی برای گردآوری داده‌ها قبل و دو ماه بعد استفاده شد. برنامه آموزشی شامل 5 جلسه 60 دقیقه‌ای بود که در قالب گروه‌های 10-8 نفره اجرا شد. آزمون کای اسکوئر، تی مستقل و زوجی، آنالیز واریانس نیز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دهنده افزایش معنادار میانگین نمره آگاهی و خودکارآمدی در بیماران گروه تجربی بعد از مداخله آموزشی بود ( 001/0>P). همچنین، میانگین دفعات، شدت و مدت دوام سردردهای میگرنی در بیماران گروه تجربی به طور معناداری بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت (05/0>P). علاوه بر این، به استثنای راهبرد ارزیابی مجدد مثبت، میانگین دفعات کاربرد تمام راهبردهای مقابله‌ای در بیماران گروه تجربی به طور معناداری بعد از آموزش افزایش یافت (05/0>P).
نتیجه‌گیری: تدارک آموزشهای مبتنی بر راهبردهای مقابله با دردهای مزمن در کنار پروتکل‌های درمانی در راستای کنترل سردردهای مزمن و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی به پزشکان متخصص و کادر درمانی پیشنهاد می‌شود.    
مقدمه و هدف: تاثیر مثبت راهبردهای مقابله‌ای و فنون شناختی- رفتاری بر بهبود هیجانات منفی و ارتقاء سلامت بیماران مبتلا به میگرن اثبات شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مقابله‌ای بر آگاهی، خودکارآمدی درد و شاخص‌های مربوط به سردردهای میگرنی بود.
روش‌ کار: 60 نفر از بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی مراجعه کننده به کلینیک‌های تخصصی شهر انزلی  با روش نمونه‌گیری تصادفی در قالب گروه‌های تجربی و کنترل در یک مطالعه تجربی شاهددار تصادفی مشارکت کردند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و فردی، پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای و پرسشنامه خودکارآمدی درد و مقیاس آگاهی برای گردآوری داده‌ها قبل و دو ماه بعد استفاده شد. برنامه آموزشی شامل 5 جلسه 60 دقیقه‌ای بود که در قالب گروه‌های 10-8 نفره اجرا شد. آزمون کای اسکوئر، تی مستقل و زوجی، آنالیز واریانس نیز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دهنده افزایش معنادار میانگین نمره آگاهی و خودکارآمدی در بیماران گروه تجربی بعد از مداخله آموزشی بود ( 001/0>P). همچنین، میانگین دفعات، شدت و مدت دوام سردردهای میگرنی در بیماران گروه تجربی به طور معناداری بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت (05/0>P). علاوه بر این، به استثنای راهبرد ارزیابی مجدد مثبت، میانگین دفعات کاربرد تمام راهبردهای مقابله‌ای در بیماران گروه تجربی به طور معناداری بعد از آموزش افزایش یافت (05/0>P).
نتیجه‌گیری: تدارک آموزشهای مبتنی بر راهبردهای مقابله با دردهای مزمن در کنار پروتکل‌های درمانی در راستای کنترل سردردهای مزمن و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی به پزشکان متخصص و کادر درمانی پیشنهاد می‌شود.    
     
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb