XML English Abstract Print


علوم پزشکی سمنان
چکیده:   (53 مشاهده)
مقدمه و هدف: درک فراگیران از محیط یادگیری، نقش حیاتی در فرایند آموزش، سرزندگی و عملکرد تحصیلی دارد. این مطالعه با هدف، بررسی قابلیت تبیین سرزندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان بر اساس درک آنان از محیط یادگیری انجام شده است.
روش کار: این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته های بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 98-97 بوده است .حجم نمونه معادل 138 نفر برآورد و افراد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سنجش محیط آموزشی(DREEM)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و نمره معدل تحصیلی بوده است. برای تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون های ساده و چندگانه استفاده گردید.
نتایج: نتایج نشان داد که 1/16 درصد (212/27=F، 408/0=R ، 167/0=2 R، 161/0=R2 تعدیل شده، 001/0>p) واریانس سرزندگی تحصیلی از طریق نمره کلی درک دانشجویان از محیط یادگیری قابل تبیین می باشد. همچنین، بر اساس ضرایب رگرسیونی، خرده مقیاس درک دانشجویان از جو آموزشی، نقش معنی داری در تبیین سرزندگی تحصیلی داشته است. براساس یافته های مطالعه، 3/13درصد (971/21=F، 373/0=R، 139/0=2R، 133/0= 2 Rتعدیل شده، 001/0>p) واریانس عملکرد تحصیلی، از طریق نمره کلی درک دانشجویان از محیط یادگیری قابل تبیین بوده است. همچنین، خرده مقیاس های درک دانشجویان از یادگیری و شرایط اجتماعی آموزش، نقش معنی داری در تبیین عملکرد تحصیلی داشته اند.
نتیجه گیری: با توجه به نقش مثبت درک از محیط یادگیری در تبیین سرزندگی و عملکرد تحصیلی بر اساس یافته های مطالعه، انجام ارزیابی های جامع، تشخیص نقاط قوت و ضعف و انجام مداخلات آموزشی، جهت بهبود درک دانشجویان از محیط یادگیری بسیار مهم می باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb