 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Etezadi F,  Ghaemi A,  Jalili Z. The Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on the Promotion of  Nutritional Behaviors of Pregnant Mothers.  J Health Res Commun 2019; 5 (1) :60-70
URL: 
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-391-fa.html   
                    
                    اعتضادی فریبا،  قائمی علیرضا،  جلیلی زهرا. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار.  مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1398; 5 (1) :60-70
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-391-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (5312 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه و هدف: تغذیه مناسب طی دوران بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین ضروری است. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده (TPB: Planned Behavior Theory) بر ارتقای رفتارهای تغذیهای زنان باردار مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر آمل در سال ۱۳۹۷ انجام شد.
روش کار: پژوهش مداخلهای نیمهتجربی حاضر در ارتباط با ۷۲ زن باردار که در سه ماهه اول بارداری قرار داشتند و بهطور تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. ابزار اندازهگیری مورد استفاده، پرسشنامه پژوهشگرساختهای بود که پس از تعیین روایی و پاپایی آن، پس از یک ماه مداخله جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ۲۲ و بهکارگیری آزمون t مستقل،  tزوجی، Mann–Whitney و ویلکاکسون انجام شد. شایان ذکر است که (۰/۰۵ P<) از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.
یافتهها: تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتار درکشده، قصد رفتار و رفتار گروه مداخله پس از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید  (۰/۱۰۰ P<) . در رابطه با گروههای غذایی (لبنیات، پروتئین، غلات سبوسدار، میوهجات و سبزیجات) نیز اختلاف معناداری بین مصرف آنها در گروه مداخله نسبت به رفتار تغذیهای سالم، قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشت (۰/۰۵ P<). 
نتیجهگیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده در ارتقای رفتارهای تغذیهای زنان باردار مؤثر است و میتواند بهعنوان چارچوب نظری مناسبی برای طراحی و اجرای مداخلات در ارتقای رفتارهای تغذیهای زنان باردار مورد استفاده قرار بگیرد.