مقدمه و هدف: ازآنجاکه دانشآموزان دوران مهمی از زندگی خود را که مصادف با رشد جسمی و روانی آنهاست، در مدرسه میگذرانند، ارائه خدمات بهداشتی ازجمله وضعیت بهداشت محیط در مدرسهها، اثر مثبتی بر سلامت دانشآموزان و در نهایت بر جامعه دارد. در این راستا، هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بهداشت محیط همه مدرسههای استان مازندران بوده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. همه مدرسههای ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استان - اعم از شهری و روستایی- بهصورت سرشماری بررسی شدند. اطلاعات با استفاده از چکلیست فرم آئیننامه بهداشت محیط مدرسهها، از طریق بازدید، مشاهده مستقیم و مصاحبه با مدیران جمعآوری شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Excel-2007 تجزیه وتحلیل آماری شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که 90 درصد آبخوریها، دستشوییها و توالتهای مورد مطالعه بهداشتی هستند. وضعیت مدرسههای استان از نظر بهداشتی بودن آب، وضعیت کلاسها، وضعیت حفاظتی و ایمنی، دفع فاضلاب و جمعآوری و دفع زباله، مطلوب است؛ اما تنها 6/35 درصد از بوفهها در مدرسههای شهری و 6/46 درصد آنها در مدرسههای روستایی استان مازندران بهداشتی هستند.
نتیجهگیری: شاخصهای بهداشت محیط مدرسههای مطالعهشده، بهطور نسبی مطلوب بودند؛ اما بیش از 50 درصد از بوفهها در مدرسهها شرایط نامناسب داشتند؛ بنابراین با توجه به نقش بهداشت محیط مراکز توزیع مواد غذایی سالم در حفظ سلامت دانشآموزان، پیگیری برای رفع نواقص این بوفهها ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |