دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 25-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghibi A, Chaleshgar M, Kazemi A, Hosseini M. Evaluation of Health Literacy Level among 18-65 Year-Old Adults in Shahriar, Iran. J Health Res Commun 2017; 3 (2) :17-25
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-240-fa.html
نقیبی سید ابوالحسن، چالشگر کرداسیابی مشرفه، کاظمی ارزو، حسینی محبوبه. بررسی سواد سلامت بزرگسالان 65-18 سال شهر شهریار. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1396; 3 (2) :17-25

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-240-fa.html


چکیده:   (5712 مشاهده)
مقدمه و هدف: سواد سلامت یکی از اجزای مهم سلامت همگانی تلقی می گردد و به ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی مورد نیاز به منظور تصمیم گیری در زمینه های مرتبط با سلامت، سواد سلامت گفته می شود. پژوهش حاضر با هدف سنجش سواد سلامت بزرگسالان 65 - 18 سال شهر  شهریار صورت گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی_ تحلیلی و حجم نمونه آن شامل 299 نفر از افراد بزرگسال 65 - 18 سال بود که به صورت نمونه گیری در دسترس از 10 محله شهر شهریار انتخاب شدند. ابزار مطالعه حاضر، پرسشنامه سنجش سواد سلامت ایرانیان (HELIA: Health Literacy for Iranian Adults) بود و داده ها با  استفاده از نرم افزار SPSS 21 و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه، میانگین نمره سواد سلامت 1/ 22 ± 26 / 58 بود. میانگین نمره سواد سلامت به تفکیک ابعاد سلامت شامل دسترسی به اطلاعات 14 / 61 ، فهم و درک اطلاعات 74 / 66 ، مهارت خواندن اطلاعات 87 / 62 ، ارزیابی اطلاعات 68 / 54 و تصمیم گیری و رفتار اطلاعات 87 / 45 بوده است. در سطح بندی سواد سلامت، 5/ 36 درصد دارای اطلاعات ناکافی، 7/ 23 درصد ن هچندان کافی، 1/ 23 درصد کافی و 4/ 14 درصد عالی بودند. در مطالعه حاضر بین متغیرهای سن، تحصیلات و شغل با ابعاد پنج گانه سواد سلامت ارتباط معناداری مشاهده گردید ( 0001 / P>0 )نتیجه گیری: گفتنی است نمره میانگین سواد سلامت در بیش از 60 درصد جمعیت مورد مطالعه در سطح ناکافی و نه چندان کافی بوده است؛ بنابراین لزوم توانمندسازی افراد جامعه و طراحی برنامه های متنوع متناسب با متغیرهای جمعی تشناختی با هدف جلب مشارکت برای ارتقاء آگاهی مرتبط با سلامت توصیه
می گردد. 
متن کامل [PDF 453 kb]   (3211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb