Ahrari S,  Sajjadi M,  Mansoorian M,  Ghaderi M,  Baloochi Beydokhti T. Relationship between Learning Needs and Health Literacy of Patients with COVID-19.  J Health Res Commun 2025; 11 (2) :47-62
URL: 
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1157-fa.html     
                     
                    
                    احراری شمس الدین،  سجادی موسی،  منصوریان محمدرضا،  قادری محمد،  بلوچی بیدختی طاهره. نیازهای یادگیری خودمراقبتی بیماران مبتلا به کووید-19 در زمان ترخیص و ارتباط آن با سواد سلامت.  مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1404; 11 (2) :47-62
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1157-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    استادیار، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (698 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه و هدف: بیماران مبتلا به کووید-19 نیاز به آموزش برای انجام مراقبتهای بعد از ترخیص دارند. تعیین نیاز یادگیری این بیماران یکی از ضروریات برای آموزش آنها میباشد. عوامل مختلفی بر نیازهای یادگیری بیماران تأثیر دارد. یکی از مواردی که به نظر میرسد با نیازهای یادگیری بیماران ارتباط دارد، سواد سلامت است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط نیازهای یادگیری با سواد سلامت بیماران مبتلا به کووید-19 انجام گرفته است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی¬همبستگی است که در سال 1400 بر روی 140 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان خاتمالانبیاء تایباد در زمان ترخیص از بیمارستان انجام شد. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. دادهها با استفاده از چکلیست مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای استاندارد نیازهای یادگیری بیماران (PLNS) و سواد سلامت (HELIA)، جمعآوری و با آزمونهای آماری کولموگروف-اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، ANOVA یک طرفه و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معناداری 05/0>p با کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره نیاز یادگیری بیماران از پنج نمره با میانگین 57/0±63/3، نسبتاً بالا میباشد. بیشترین نیازها در ابعاد درمانها و عوارض، داروها و ارتقای کیفیت زندگی میباشد. نمره سواد سلامت بیماران با میانگین 61/0±12/2، نسبتاً پایین بود. همچنین، بین سواد سلامت و نیازهای یادگیری واحدهای پژوهش ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت؛ بدین معنی که با افزایش سواد سلامت، نیازهای یادگیری بیماران کاهش یافت (001/0= P). 
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیماران، بیشترین نیاز آموزشی را در حیطههای مدیریت درمان و عوارض آن، مصرف داروها و بهبود کیفیت زندگی دارند. همچنین، یافتهها بیانگر رابطه معکوس بین سطح سواد سلامت و میزان نیازهای یادگیری است؛ بهطوری که با ارتقای سواد سلامت، نیاز به آموزش در بیماران کاهش مییابد. بر این اساس، توصیه میشود برنامههای آموزشی بیماران بهصورت هدفمند بر این حوزههای پرنیاز متمرکز گردد. همچنین، اجرای مداخلاتی مانند آموزشهای حضوری و بهرهگیری از ظرفیت رسانهها بهعنوان راهکارهایی برای ارتقای سواد سلامت و کاهش شکاف آموزشی پیشنهاد میشود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي-کامل |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری