XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (332 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش تربیت جنسی از ابعاد مهم برنامه آموزشی کودکان می باشد که به عنوان چالشی مهم برای والدین شناحته شده است و این مطالعه با هدف ارزیابی مداخلات انجام شده برای آموزش تربیت جنسی در ایران انجام شده است.
روش بررسی: در این مطالعه مروری سیستماتیک، مقالات مرتبط از پایگاه های اطلاعات اصلی Scopus، Proquest، PubMed، Science Direct، Springer Biomed Central و از پایگاه های فارسی شامل بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و با استفاه از کلید واژه های تربیت جنسی، آموزش، مداخله آموزشی، والدین، کودکان، در بازه زمانی سال 2014 تا 2024 در کشور ایران و به دو زبان فارسی و انگلیسی جستجو و مورد بررسی قرار گرفته اند.
یافته‌ها: از 9400 مقاله یافته شده 21 مقاله تجربی و نیمه تجربی انتخاب و موردبررسی قرارگرفته‌اند. مداخلات انجام‌شده در مطالعه‌ها شامل جلسات آموزشی، آموزش غیرمجازی، بسته آموزشی، آموزش چندرسانه‌ای و استفاده از وسایل کمک‌آموزشی بوده است، متغیرهای اندازه‌گیری شده در مطالعات؛ دانش، نگرش و عملکرد درزمینه تربیت جنسی بوده و آموزش در همه متغیرها تأثیر مثبت داشته است.
نتیجه گیری: نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه‌های موردبررسی نشان داد؛ مداخله آموزشی در رابطه باتربیت جنسی مؤثر و آموزش برای والدین به‌خصوص مادران حائز اهمیت می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مداخلات، آموزش، تربیت جنسی
     
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb