Boragh N, Arefi M, Hosseini S, Afsharinia K. Structural Equation Modeling of Corona Anxiety Based on Corona Knowledge and Social Support Mediated by Quality of Life. J Health Res Commun 2024; 10 (3) :73-83
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1019-fa.html
براغ نوشین، عارفی مختار، حسینی سعیده السادات، افشاری نیا کریم. مدل معادلات ساختاری اضطراب کرونا بر اساس دانش و حمایت اجتماعی با نقش میانجی کیفیت زندگی. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1403; 10 (3) :73-83
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-1019-fa.html
دانشیارگروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
چکیده: (620 مشاهده)
مقدمه و هدف: اثرهای ناشی از اضطراب کرونا به یکی از چالشهای اصلی سلامت تبدیل شده است، به طوری که کیفیت زندگی افراد را به مخاطره میاندازد؛ بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی رابطه اضطراب کرونا با دانشکرونا و حمایت اجتماعی و ارزیابی نقش میانجی کیفیت زندگی در این میان انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل تمامی زنان شاغل در مراکز بهداشتی - درمانی کرمانشاه در نیمه دوم سال1401 بوده است که از میان آنها 364 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس اضطراب بیماریکرونای علیپور و همکاران (2020)، فرم کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1998)، پرسشنامه دانش کرونا (محققساخته) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراکشده اثر زیمت و همکاران (1988) جمعآوری و با روش معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای 25-SPSS و PLS Smart تحلیل شدهاند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد اثر مستقیم دانش کرونا (05/0>P، 208/0-= β) و اثر غیر مستقیم آن از طریق کیفیت زندگی (05/0>P، 134/0= β) بر اضطراب کرونا معنادار بوده است، همچنین اثر مستقیم حمایت اجتماعی (01/0>P، 377/0 β = -) و اثر غیر مستقیم آن از طریق کیفیت زندگی (05/0>P، 049/0= β) بر اضطراب کرونا معنادار بوده است، دانشکرونا و حمایت اجتماعی ارتباط منفی و معناداری با اضطراب کرونا دارد و کیفیت زندگی نقش میانجی در این باره ایفا میکند.
نتیجهگیری: با ارائه مداخلات آموزشی و حمایتی مناسب در مواجهه با بحرانهای بهداشتی، کیفیت زندگی افراد را میتوان به طور قابل توجهی بهبود بخشید و اضطراب آنان را کاهش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی