Bahmaei J, Pahlavanzadeh B, Khoshnazar A, Kharazinejad E. Investigating the Relationship between Critical Thinking Inclination and Progress Orientation with Entrepreneurial Traits among Abadan University of Medical Sciences Students. J Health Res Commun 2024; 9 (4) :69-79
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-913-fa.html
بهمئی جمشید، پهلوان زاده باقر، خوش نظر آمنه، خرازی نژاد ابراهیم. بررسی رابطه ی بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت گیری هدف پیشرفت با ویژگی های کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1402; 9 (4) :69-79
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-913-fa.html
دکتری تخصصی علوم تشریحی، استادیار، گروه علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده: (1070 مشاهده)
مقدمه و هدف: تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت در رشد ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان تأثیرگذارند؛ ازاینرو، این مطالعه با هدف بررسی رابطهی بین گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت با ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد.
روش کار: مطالعهی حاضر مطالعهای توصیفی و تحلیلی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401 بود. تعداد 139 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامهی گرایش به تفکر انتقادی، جهتگیری هدف پیشرفت و سنجش ویژگیهای کارآفرینی بود. بهمنظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمونهای تی دونمونهای (منویتنی)، تحلیل واریانس (کروسکالوالیس)، ضریب همبستگی پیرسون یا اسپیرمن) و نرمافزار SPSS 26 در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: بین متغیرهای ویژگیهای کارآفرینی و هدف–پیشرفت ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (001/0> P-value). همچنین، بین متغیرهای ویژگیهای کارآفرینی و گرایش به تفکر انتقادی ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (001/0> P-value). مؤلفههای عملکرد-اجتناب (001/0> P-value) و عملکرد-گرایش (002/0= P-value) از متغیر جهتگیری هدف-پیشرفت با مؤلفههای ویژگیهای کارآفرینی، مؤلفههای درگیری ذهنی (001/0> P-value) و بلوغشناسی(001/0> P-value) از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با ویژگیهای کارآفرینی دارای ارتباط آماری معناداری بودند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف-پیشرفت ارتباط معناداری با ویژگیهای کارآفرینی دارد؛ ازاینرو، دانشجویانی با ویژگی تفکر نقادانه موقعیتهای اقتصادی و اجتماعی را بهطور خلاقانهتری کشف و پیگیری میکنند و این شایستگی را دارند که برای کشف هدفهای کارآفرینی بهصورت نوآورانهای، بهترین و مؤثرترین راه موجود را انتخاب کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی