دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 88-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mashhadi R, Ghanifar M, Jafar Tabatabaei T S, Jafar Tabatabaei S S. The Effectiveness of Positive Thinking Training in Academic Engagement and Social Happiness of Depressed Students. J Health Res Commun 2022; 8 (3) :78-88
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-740-fa.html
مشهدی رضا، غنی فر محمد حسن، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات. اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش آموزان افسرده. مجله تحقیقات سلامت در جامعه 1401; 8 (3) :88-78

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-740-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
چکیده:   (132 مشاهده)
مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج می‌تواند فرآیند تحصیلی و روان‌شناختی دانش‌آموزان را با آسیب ‌جدی مواجه کند، بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش­آموزان افسرده بود.
روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بود؛ که از بین آن­ها تعداد 30 نفر واجد شرایط به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. هر دو گروه به پرسش‌نامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (۲۰۱۱) و نشاط اجتماعی زارع و امین پور (1390) پاسخ دادند. گروه آزمایش به‌صورت گروهی آموزش مثبت اندیشی سلیگمن و همکاران(2005) را در 8 جلسه 90 دقیقه ای در دو ماه دریافت کردند و گروه گواه آموزشی ندید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مثبت اندیشی منجر به افزایش درگیری تحصیلی (0/01>P، 53/262=F) و افزایش نشاط اجتماعی  (0/01>P، 71/399=F)در دانش آموزان افسرده گردید.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد مهارت‌های مثبت اندیشی به‌طور مؤثری باعث بهبود درگیری تحصیلی و نشاط اجتماعی دانش­آموزان افسرده شد، لذا نتایج ضرورت کاربرد آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی در بهبود ویژگی‌های روانشناختی اجتماعی- تحصیلی دانش آموزان افسرده را خاطرنشان می‌سازد.
 
متن کامل [PDF 874 kb]   (6 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb