دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei M, Hasanzadeh S, Pirnejad H, Hoseini R, Niazkhani Z, Mohebbi I. Modeling Socio-economic Factors Affecting the Severity of Drivers’ Injuries in Traffic Accidents: Using the Logistic Regression. J Health Res Commun 2022; 8 (2) :1-11
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-713-fa.html
بابائی مجید، حسن زاده شیلا، پیرنژاد حبیب الله، حسینی رعنا، نیازخانی زهرا، محبی ایرج. مدلسازی عوامل تأثیرگذار اجتماعی-اقتصادی بر شدت آسیب حوادث ترافیکی رانندگان با استفاده از رگرسیون لجستیک. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1401; 8 (2) :1-11

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-713-fa.html


دکترای علوم اقتصادی، استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (2010 مشاهده)
مقدمه و هدف: شدت تصادفات و مرگومیر ناشی از آن در کشورها با سطوح مختلف وضعیت اجتماعی-اقتصادی، متفاوت است. هدف این مطالعه مدلسازی عوامل تأثیرگذار اجتماعی-اقتصادی بر شدت آسیب حوادث ترافیکی رانندگان مراجعهکننده به بیمارستان امام خمینی ارومیه با استفاده از رگرسیون لجستیک بود.

روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است. نمونه مطالعهشده 250 نفر از رانندگانی بودند که در سال 1399 بهخاطر حادثه ترافیکی به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه ارجاع داده شده بودند. در بررسی ارتباط عوامل اجتماعی-اقتصادی با شدت آسیب از مقیاس ISS (Injury Severity Score) برای تعیین شدت آسیب و از رگرسیون لجستیک برای مدلسازی و بررسی ارتباطات استفاده شد.تمامی تحزیهوتحلیلها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16  و در سطح معنیداری 0/05 انجام شد.

یافتهها: نتایج نشان داد بین شانس رخداد شدت آسیب زیاد با وضعیت تأهل (0/029= P، 0/43= OR)، سطح تحصیلات (0/005= P، 4/45= OR)، درآمد ماهانه خانوار (0/037= P، 5/40= OR)، ارزش پولی خودرو (0/011= P، 3/22= OR)، و سهم هزینههای بهداشتی-درمانی (0/004= P، 0/31= OR) رابطه معنیداری وجود دارد، درحالیکه بین شغل با شانس رخداد شدت آسیب زیاد ارتباط معنیداری مشاهده نشد.

نتیجهگیری: نتایج نشان داد بین بیشتر عوامل اجتماعی-اقتصادی مطالعهشده و شدت آسیب، ارتباط معنیداری وجود دارد. به نظر میرسد توجه به راهبردهای رفاهی و بهداشت عمومی، حمایتهای مادی و معنوی برای بهبود بیماران، افزایش قدرت خرید خانوادهها، فرهنگسازی، آموزشهای تخصصی و بهبود صنعت خودروسازی ممکن است موجب کاهش تصادفات و شدت آسیب آنها شود.

 
متن کامل [PDF 958 kb]   (748 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb