چکیده: (87 مشاهده)
مقدمه و هدف: شدت تصادفات و مرگ ومیر ناشی از آن بین کشورها با سطوح مختلف وضعیت اجتماعی- اقتصادی، متفاوت است. ما یک مدل رگرسیون برای بررسی ارتباط عوامل اجتماعی- اقتصادی با شدت آسیب ارائه دادیم.
روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی- تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه 250 نفر از رانندگانی بودند که در سال 1399 دچار حادثه ترافیکی شده و به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه ارجاع داده شده بودند. از یک چک لیست محقق ساخته استفاده گردید. در بررسی ارتباط فاکتورهای اجتماعی- اقتصادی با شدت آسیب از مقیاس ISS (Injury Severity Scor) و مدل آماری رگرسیون لجستیک دوحالتی با مخدوشگرهای سن و جنسیت استفاده شد. کلیه آنالیزها با استفاده از نرمافزار SPSS16 و در سطح معنی داری 0/05 انجام گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین شانس رخداد شدت آسیب بالا با وضعیت تأهل (OR = 0.43 , P= 0.029)، سطح تحصیلات (OR= 4.45, P = 0.005)، درآمد ماهانه خانوار (OR =5.40 , P = 0.037)، ارزش پولی خودرو (OR = 3.22, P= 0.011) و سهم هزینه های بهداشتی- درمانی (OR= 0.31 , P= 0.004) رابطه معنی داری وجود دارد. درحالیکه بین شغل با شانس رخداد شدت آسیب بالا ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین بیشتر عوامل اجتماعی- اقتصادی مورد مطالعه و شدت آسیب، ارتباط معنی داری وجود دارد که نشاندهنده توجه به رفاه، استراتژیهای بهداشت عمومی، آموزش و صنعت خودرو است.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
پزشکی اجتماعی