دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 68-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi M K, Shafaghat T, Beiginia A, Jafari H. Investigating the Marketing Status of Healthcare Tourism of Selected Public and Private Hospitals in Yazd in 2021. J Health Res Commun. 2022; 8 (1) :60-68
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-697-fa.html
رحیمی محمدکاظم، شفقت طاهره، بیگی نیا ابوالفضل، جعفری حسن. بررسی وضعیت بازاریابی گردشگری سلامت بیمارستان های منتخب دولتی و خصوصی شهر یزد در سال 1400. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1401; 8 (1) :68-60

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-697-fa.html


استادیار، دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
چکیده:   (138 مشاهده)
مقدمه و هدف: سهم بازار جهانی گردشگری پزشکی از بازار گردشگری 53 میلیارد دلار است و پیشبینی میشود تا سال 2025، به 143 میلیارد دلار برسد و سالانه 9/12 درصد رشد داشته باشد. جذب بیماران بینالمللی هسته اصلی بازار گردشگری پزشکی است و با رقابتی شدن این صنعت، بازیگران بزرگ با توانایی خود در جذب مسافران پزشکی خارجی متمایز میشوند. هدف این پژوهش بررسی وضعیت جذب گردشگران پزشکی بر اساس عناصر آمیخته بازاریابی در بیمارستانهای منتخب دولتی و خصوصی شهر یزد در سال 1400 بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی و کاربردی است که به صورت مقطعی در سال 1400 در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر یزد انجام شد. نمونه این پژوهش تمام بیمارستانهای شهر یزد (4 بیمارستان دولتی و 6 بیمارستان خصوصی) بود که به صورت سرشماری بررسی شدند. برای گردآوری دادهها از چکلیست معتبر استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری وارد نرمافزار SPSS ورژن 26 شدند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی همچون میانگین، انحراف معیار و درصد استفاده شد.
یافتهها: وضعیت اغلب بیمارستانهای دولتی و خصوصی بر اساس عناصر آمیزه بازاریابی، قابل قبول بود. تنها یک بیمارستان از بیمارستانهای دولتی و خصوصی در وضعیت متوسط قرار گرفت. بهطورکلی بر اساس عناصر آمیزه بازاریابی، وضعیت بیمارستانهای دولتی و خصوصی در وضعیت قابل قبول قرار داشت.
نتیجهگیری: با توجه به نقاط ضعف و قوت هر بیمارستان، این بیمارستانها این امکان را دارند تا ضمن سرمایهگذاری روی مزیتها و نقاط قوت خود و استفاده از ظرفیتهای موجود و ارتقای بیشترآنان، نقاط ضعف خود را با استفاده از نقاط قوت پوشش دهند و در ادامه بکوشند وضعیت همه عوامل را به حد قابل قبولی برسانند.

 
متن کامل [PDF 905 kb]   (10 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb