XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
چکیده:   (77 مشاهده)
مقدمه و هدف: عدالت یکی از جنبه های اساسی در ارائه خدمات سلامت می باشد. پاسخ گویی نیز یکی از مولفه های مورد نظر سیاست گذاران و مدیران نظام های سلامت بوده و توجه به این موضوع در سازمان های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه ای دارد. هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط عدالت سازمانی با پاسخ گویی به بیماران مراجعه کننده به بیمارستان می باشد.
روش کار: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی ، از  387 نفر از  کارکنان و 478 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های منتخب استان  خراسان شمالی ، نمونه گیری انجام شد. ابزار سنجش عدالت سازمانی، پرسشنامه  نیهوف و مورمن بود و جهت سنجش پاسخ گویی به بیماران از پرسشنامه  سازمان بهداشت جهانی استفاده گردید.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که، میزان عدالت توزیعی در بین کارکنان در بیمارستانهای دولتی استان خراسان شمالی نسبت به بیمارستان تامین اجتماعی بالاتر است. میزان پاسخ گویی به بیماران با افزایش میزان عدالت سازمانی ، اختلاف معنی داری نشان داده (P≤0.05)  و افزایش یافت.
نتیجه گیری: با اهمیت دادن به عدالت سازمانی می توان امید را در بین کارکنان در جهت پاسخ گویی به بیماران ارتقاء بخشید و از این طریق یکی از چالش های بزرگ نظام بهداشت و درمان کشور یعنی میزان رضایت مندی بیماران را برطرف کرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb