دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1399 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darvishi G, Yousefi Kebria D, Ehteshami M, Asadi-Ghalhari M, Golbabaei Kootenaei F. Prediction of Traffic-induced Air Pollution in Suburban Roads using an Ozone Pollutant Modeling with a Regression Method. J Health Res Commun 2020; 6 (3) :55-64
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-508-fa.html
درویشی غلامرضا، یوسفی کبریا داریوش، احتشامی مجید، اسدی قالهری مهدی، گلبابائی کوتنائی فرشاد. پیش بینی آلودگی هوای ناشی از ترافیک در راه های برون شهری با مدلسازی آلاینده ازن به روش رگرسیون. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1399; 6 (3) :55-64

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-508-fa.html


پژوهشگر پسادکتری، گروه مهندسی محیطزیست، دانشکده محیطزیست، پردیس دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2312 مشاهده)
مقدمه و هدف: امروزه عوامل آلودگی هوای ناشی از ترافیک بهعنوان مخرب محیطزیست طبقهبندی میشوند. با توجه به افزایش شهرنشینی و رشد روزافزون خودروها و تردد و جابهجایی مسافران و شهروندان بین شهرها، باید با بررسی علمی و عملی، سیستمهای حملونقل با دخالت علم ریاضی و سیستمهای هوشمند به سمت توسعه پایدار و داشتن هوا و حملونقلی سالم حرکت کنند. هدف این مقاله بررسی اثر پارامترهای ترافیکی حملونقل بر آلودگی هوای راههای برونشهری در محور ساری-قائمشهر در استان مازندران با توجه به پارامترهای جوی و آلاینده ازن است.
روش کار: در این تحقیق به تحلیل و مدلسازی غلظت آلاینده ازن در محور برونشهری ساری-قائمشهر پرداخته شد. بدین ترتیب عوامل تأثیرگذار بر غلظت آلایندهها بر پایه آمار ترافیکی و جوی مشخص و رابطه بین متغیرهای تردد، سرعت متوسط، میزان بارش، دما، رطوبت و سرعت باد و درنهایت رابطه آنها با میزان آلودگی هوا بررسی شد. سپس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 و روش رگرسیون، مدلی ارائه شد که قادر خواهد بود در خیابانهای برونشهری، غلظت آلاینده ازن را با دقت مناسبی برای سالهای آتی تخمین بزند.
یافتهها: با توجه به مدل ارائهشده برای آلاینده ازن، از میان متغیرهای موجود، میزان دما، میزان تردد و سرعت باد، بیشترین اثرگذاری را بر آلاینده ازن دارند. همچنین نتایج بهدستآمده از اعتبارسنجی، میزان موفقیت مدل در تخمین آلودگی را نشان داده است. در این تحقیق سطح معنیداری رگرسیون بیش از 95 درصد بوده است. همچنین میزان مشارکت 90 درصدی دادهها برای آلاینده ازن در ارائه مدل، حد بسیار مطلوبی بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، مدلسازی به روش رگرسیون و استفاده از نرمافزار SPSS برای تخمین آلاینده ازن روش مناسبی است. مدل ارائهشده میتواند در طراحی و احداث راه باعث کنترل و مدیریت انتشار آلودگی شود.
واژه‌های کلیدی: ازن، آلودگی هوا، ترافیک، رگرسیون، سرعت
متن کامل [PDF 498 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت محیط زیست

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb