Bahmaei J, Mostatab R, Shomalinejad M, Maleki A, mobasheri F. Evaluation of Academic Vitality and Motivation of Students Based on Their Perception of the Learning Environment in Abadan School of Medical Sciences, Iran in 2018. J Health Res Commun 2019; 5 (2) :31-40
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-419-fa.html
بهمئی جمشید، مستطاب رزیتا، شمالی نژاد مریم، مالکی آناهیتا، مباشری فاطمه. بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنها از محیط یادگیری در دانشکده علوم پزشکی آبادان در سال 1397. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1398; 5 (2) :31-40
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-419-fa.html
دانشکده علوم پزشکی آبادان
چکیده: (2640 مشاهده)
مقدمه و هدف: ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺮ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪه در ﻳﻚ ﻣؤﺳﺴﻪ آﻣﻮزﺷﻲ ﺗأﺛﻴﺮ میﮔﺬارد. ﺳﺮزﻧﺪﮔﻲ و اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪه ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در ﻧﻈﺎم آموزشی میباشند. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف بررسی سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان براساس ادراک آنها از محیط یادگیری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان تشکیل دادند که حجم نمونه معادل 283 نفر برآورد گردید. روش نمونهگیری نیز از نوع تصادفی ساده بود. اطلاعات توسط پژوهشگران و با استفاده از پرسشنامههای ارزیابی محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی جمعآوری شدند. در ادامه، دادهها با استفاده از نرمافزار 18 SPSS و آزمونهای ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون تحلیل گردیدند.
یافتهها: بر مبنای یافتهها بین سرزندگی تحصیلی و ادراک دانشجویان از محیط یادگیری، همبستگی مثبتی وجود داشت. همچنین ادراک دانشجویان از محیط یادگیری، پیشبینیکننده سرزندگی و انگیزش تحصیلی آنها بود و تمامی مؤلفههای ادراک دانشجویان از محیط یادگیری قادر به پیشبینی سرزندگی دانشجویان بودند. شایان ذکر است که از بین مؤلفههای ادراک از محیط یادگیری، تنها مؤلفه ادراک از جو آموزشی نقش معناداری در پیشبینی انگیزش تحصیلی داشت.
نتیجهگیری: بر مبنای نتایج میتوان گفت که هرچه درک دانشجویان از محیط یادگیری بهتر باشد، انگیزه آنها در جهت علاقهمندی به پیشرفت تحصیلی در رشتههای مختلف آموزشی و پژوهشی بیشتر خواهد بود. بهبود محیط یادگیری نیز سرزندگی تحصیلی دانشجویان را در واکنش به چالشها و موانع پیش رو در محیطهای آموزشی افزایش خواهد داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی