دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 53-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghsoudi A, Shahriari M, Pariab J. Comparison of Elites and Consumers' Insight about Barriers to Extension of Livestock Originated Organic Products (Case Study: Sistan and Baluchistan Province). J Health Res Commun 2019; 4 (4) :41-53
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-349-fa.html
مقصودی علی، شهریاری مجید، پاریاب جابر. مقایسه دیدگاه افراد خبره و مصرف کنندگان در مورد موانع توسعه محصولات دامی ارگانیک (مطالعه موردی: استان سیستان و بلوچستان). مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1397; 4 (4) :41-53

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-349-fa.html


گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده:   (3173 مشاهده)
مقدمه و هدف: در سال های اخیر توجه عمومی به محصولات غذایی سالم افزایش یافته است. برای توسعه کشاورزی ارگانیک و ترویج استفاده از این محصولات در جامعه، ضرورت توجه به گرایش و تمایل مصرف کنندگان انکارناپذیر می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه افراد خبره و مردم استان سیستان و بلوچستان در مورد موانع توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک انجام شد. روش کار: ابتدا یک پرسش باز در مورد موانع توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک در قالب روش دلفی برای افراد خبره( 33 نفر) ارسال گردید. سپس از بین پاسخ ها، شاخص های اصلی تعیین شدند و با طراحی پرسشنامه ای متشکل از 13 سوأل، نظرات مصرف کنندگان محصولات دامی ( 516 نفر)در مورد موانع مصرف محصولات دامی ارگانیک در استان سیستان و بلوچستان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان دادند که از بین تمامی مواردی که از دیدگاه افراد خبره مانع ترویج، توسعه و مصرف محصولات دامی ارگانیک می باشند، سه مانع عدم اعتماد مردم به ارگانیک بودن محصولات عرضه شده تحت عنوان محصول دامی ارگانیک، عدم آگاهی مردم از مزایای مصرف محصولات دامی ارگانیک و عدم توانایی خرید محصولات دامی ارگانیک به دلیل ضعف اقتصادی مردم هستند. علاوه براین، نتایج گویای آن بودند که ضعف تکنولوژی تولید محصولات دامی ارگانیک، نبود شرایط مناسب برای تولید محصول دامی ارگانیک و کمبود و محدودیت عرضه محصولات دامی ارگانیک در بازار به عنوان مهم ترین موانع از دیدگاه مصرف کنندگان می باشند. نتیجه گیری: فرهنگ سازی به منظور پذیرش محصولات جدید و کاهش فاصله دیدگاههای بین افراد متخصص و مصرف کنندگان می تواند نقش قابل توجهی در توسعه مصرف محصولات دامی ارگانیک در استان سیستان و بلوچستان داشته باشد.
متن کامل [PDF 440 kb]   (1037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: تغذیه

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb