Bahmei J, Moghimi zare F, Bahrami R, Asadi M. Exploring Relationship between Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Students in Abadan School of Medical Sciences. J Health Res Commun 2018; 4 (2) :47-56
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-275-fa.html
بهمئی جمشید، مقیمی زارع فاطمه، بهرامی راضیه، اسدی معصومه. بررسی ارتباط میان هوش معنوی و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1397; 4 (2) :47-56
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-275-fa.html
مربی، عضو هیات علمی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده: (4200 مشاهده)
مقدمه و هدف: هوش معنوی از مجموعه ای از توانایی ها و علایق معنوی، ویژگیهای شخصیتی، توانایی های شناختی خاص و فرایندهای عصب شناختی به دست می آید. هوش هیجانی جدیدترین تحول در زمینه فهم رابطه میان تعقل و هیجان است. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. روش کار: در پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر حجم نمونه معادل 125 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش، تصادفی ساده بود. اطلاعات توسط پژوهشگر و با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی Baron و هوش معنوی King جمع آوری گردیدند. باید عنوان نمود که روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها: بین هوش هیجانی و هوش معنوی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت ( 05 / P<0). بین مقیاس های بین فردی، سازگاری و خلق عمومی با هوش معنوی نیز رابطه معناداری به دست آمد( 05 / P<0) ؛ اما بین مقیاس های درون فردی و مدیریت استرس با هوش معنوی رابطه معناداری وجود نداشت( 05 / P>0). شایان ذکر است که تمامی مؤلفه های هوش هیجانی قادر به پیش بینی هوش معنوی بودند. نتیجه گیری: با تقویت هوش هیجانی در دانشجویان می توان هوش معنوی را در آن ها تقویت کرد وبه بهبود جو معنوی و نگرش مثبت دانشجویان کمک نمود. در این ارتباط، مسئولان آموزشی دانشگاه می توانند با ارائه آموزش های لازم به تقویت هوش معنوی و هیجانی دانشجویان کمک کنند.