دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 38-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fallahi A, Einolahzadeh K, Zareii khiyavi R, Mohammadi S. Investigating the Effect of Communication Skills Training on Job Burnout of Healthcare Workers in Sanandaj Comprehensive Health Centers. J Health Res Commun 2023; 9 (3) :29-38
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-881-fa.html
فلاحی آرزو، عین اله زاده خدیجه، زارعی خیاوی رامین، محمدی شرافت. بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر سنندج. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1402; 9 (3) :29-38

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-881-fa.html


دانشیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ‌سنندج، ایران
چکیده:   (709 مشاهده)

مقدمه و هدف: با وجود نقش مهم مراقبان سلامت در شکلگیری رفتارهای بهداشتی جامعه، فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و درگیری در این مشاغل بالا است. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان سلامت شاغل در مراکز جامع سنندج انجام شده است.

روش کار: این مطالعهی تجربی در سال 1397 در شهر سنندج واقع در غرب ایران انجام شد. 132 نفر بهروش سرشماری و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (66 نفر) و گروه کنترل (66) قرارگرفتند. ابزار گردآوری ‏داده ها شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامهی 25سؤالی فرسودگی شغلی مسلش بود. آموزش در گروه آزمون در ده جلسه یک ونیم ساعته (در هر هفته دو جلسه) بهصورت ‏سخنرانی، پمفلت و بحث گروهی با محتوای ارتقای مهارتهای ارتباطی اجرا شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS ‏ نسخه ی 24 و آزمون های همبستگی، تیزوجی، تی مستقل و انوا آنالیز شدند.

یافتهها: در این مطالعه 66 نفر (57 زن، 9 نفر مرد) با میانگین سنی 85/7 ±85/36 سال در گروه آزمون و 66 نفر (11 مرد و 55 زن) با میانگین سنی 3/7 ±95/36 در گروه کنترل از مراقبان سلامت شرکت کردند. قبل از آموزش، گروه مداخله و گروه کنترل از لحاظ ویژگیهای دموگرافیک (سن، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، وضعیت استخدامی) و نمرات ابعاد فرسودگی شغلی مشابه بودند (5/0< P‏). ولی سه ماه بعد از مداخله، میانگین و انحراف معیار نمرات خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، درگیری و عملکرد شخصی در گروه مداخله بهطور معنیداری افزایش یافت (05/0‏P <‏).

نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان داد طراحی و اجرای برنامههای آموزشی بهمنظور بهبود مهارتهای ارتباطی میتواند در کاهش فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و درگیری و افزایش عملکرد شخصی و سلامت مراقبان سلامت مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 570 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb