Dehlani R, Hossein Khani A, Mirzaei Fandokht O, Moradi Sirich Z. Prediction of the Students' Social Well-being: The Role of Psychological Hardiness and Emotions (Positive and Negative Emotion). J Health Res Commun 2021; 7 (2) :42-51
URL:
http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-567-fa.html
دهلانی راضیه، حسین خانی علی، میرزایی فندخت امید، مرادی سیرچی زینب. پیش بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان: نقش مؤلفه های سرسختی روانشناختی و عواطف
(عاطفه مثبت و منفی). مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1400; 7 (2) :42-51
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-567-fa.html
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (2507 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهزیستی اجتماعی دانشجویان بهعنوان قشری تأثیرگذار که با تجارب مختلف در جامعه، دانشگاه و خانواده مواجه هستند، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مؤلفههای سرسختی روانشناختی و عواطف (عاطفه مثبت و منفی) در پیشبینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قائن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول گجرسی و مورگان، 180 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامهها بهصورت آنلاین پاسخ دادند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران (1377)، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) و خردهمقیاس بهزیستی اجتماعی کیز و ماگیارمو (2003) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین عاطفه مثبت و سرسختی روانشناختی با بهزیستی اجتماعی مستقیم، اما همبستگی بین عاطفه منفی با بهزیستی اجتماعی معکوس و معنادار بود (0/01>P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد عواطف و سرسختی روانشناختی 40 درصد از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: نتایج بر بهبود ویژگی سرسختی روانشناختی و ارتقای عاطفه مثبت در راستای افزایش بهزیستی اجتماعی دانشجویان در ایام کرونا تأکید میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
روانشناسی