XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:   (67 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهزیستی اجتماعی دانشجویان به‌عنوان قشری تأثیرگذار که با تجارب مختلف در جامعه، دانشگاه و خانواده مواجه هستند، تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مؤلفه‌های سرسختی روانشناختی و عواطف (عاطفه مثبت و منفی) در پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان بود.
روش­کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از جدول گجرسی و مورگان، 180 نفر انتخاب و پرسش‌نامه‌ها به‌صورت آنلاین پاسخ دادند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس سرسختی روان‌شناختی کیامرثی و همکاران (1377)، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) و خرده مقیاس بهزیستی اجتماعی کیز و ماگیارمو (2003) بودند. جهت تحلیل داده‌ها آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین عاطفه مثبت و سرسختی روانشناختی با بهزیستی اجتماعی مستقیم، اما همبستگی بین عاطفه منفی با بهزیستی اجتماعی معکوس و معنا‌دار بود (01/0>p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد عواطف و سرسختی روانشناختی 40 درصد از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین می‌کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج بر بهبود ویژگی سرسختی روانشناختی و ارتقای عاطفه مثبت در جهت افزایش بهزیستی اجتماعی دانشجوییان در ایام کرونا تأکید می‌کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb