دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 42-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehlani R, Hossein Khani A, Mirzaei Fandokht O, Moradi Sirich Z. Prediction of the Students' Social Well-being: The Role of Psychological Hardiness and Emotions (Positive and Negative Emotion). J Health Res Commun. 2021; 7 (2) :42-51
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-567-fa.html
دهلانی راضیه، حسین خانی علی، میرزایی فندخت امید، مرادی سیرچی زینب. پیش بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان: نقش مؤلفه های سرسختی روانشناختی و عواطف (عاطفه مثبت و منفی). مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1400; 7 (2) :42-51

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-567-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (177 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهزیستی اجتماعی دانشجویان بهعنوان قشری تأثیرگذار که با تجارب مختلف در جامعه، دانشگاه و خانواده مواجه هستند، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مؤلفههای سرسختی روانشناختی و عواطف (عاطفه مثبت و منفی) در پیشبینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر قائن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول گجرسی و مورگان، 180 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامهها بهصورت آنلاین پاسخ دادند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران (1377)، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) و خردهمقیاس بهزیستی اجتماعی کیز و ماگیارمو (2003) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین عاطفه مثبت و سرسختی روانشناختی با بهزیستی اجتماعی مستقیم، اما همبستگی بین عاطفه منفی با بهزیستی اجتماعی معکوس و معنادار بود (0/01>P). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد عواطف و سرسختی روانشناختی 40 درصد از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین میکند.
نتیجهگیری: نتایج بر بهبود ویژگی سرسختی روانشناختی و ارتقای عاطفه مثبت در راستای افزایش بهزیستی اجتماعی دانشجویان در ایام کرونا تأکید میکند.
متن کامل [PDF 853 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: روانشناسی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb