دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafian Amiri H, Mikaniiki E, Nasrollapour Shirvani S D, kabir M J, Jafari N, Dadashi A, et al . Satisfaction of Healthcare Team from the Performance of Rural Family Physicians in Northern Provinces of Iran. J Health Res Commun 2015; 1 (1) :1-10
URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html
اشرفیان امیری حسن، میکانیکی ابراهیم، نصرالله پور شیروانی سیدداود، کبیر محمدجواد، جعفری ناهید، داداشی ارسلان، و همکاران.. بررسی رضایتمندی اعضای گروه سلامت از سطح عملکردی پزشکان خانواده روستایی، در استان های شمالی ایران. مجله تحقیقات سلامت در جامعه. 1394; 1 (1) :1-10

URL: http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-33-fa.html


استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل،ایران
چکیده:   (5813 مشاهده)

مقدمه و هدف:  پزشکان خانواده موظفاند با استفاده بهینه از ظرفیتهای اعضای گروه سلامت که متشکل از صاحبان دانش و مهارت در حوزه خدمات بهداشتی درمانیاند، بسته خدمات سطح اول را در اختیار جمعیت تعریفشده بگذارند. این مطالعه بهمنظور بررسی سطح رضایتمندی اعضای گروه سلامت، از عملکرد پزشکان خانواده در استانهای شمالی ایران انجام شده است.
روش کار:  مطالعه از نوع مقطعی بوده که در ششماهه دوم سال 1391 انجام گرفته است. 25 درصد مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی(139 مرکز) در سه استان گلستان، مازندران و گیلان بهصورت تصادفی سیستماتیک، بهعنوان خوشههای پژوهش انتخاب شدند. در هر مرکز منتخب، همه اعضای گروه سلامت در دسترس که حداقل یک سال سابقه خدمت در مرکز را داشتند، بهصورت سرشماری مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده که روایی و پایایی آن تأیید شد. دادهها در 17 SPSS در سطح معنیداری (05/0>P) تحلیل شدند.
یافتهها:  از 561 عضو گروه سلامت مطالعهشده، 380 نفر(7/67 درصد) زن و از نظر تحصیلات، بیشتر افراد(48 درصد) لیسانس داشتند. میانگین سطح رضایت اعضای گروه سلامت از عملکرد پزشک خانواده، از 5 نمره در حیطههای مدیریت سلامت 1±7/3، همکاریهای برونبخشی 1±5/3، ارتقای سلامت 1±7/3، خدمات پیشگیری و بهداشتی 1/1±9/3 و خدمات درمانی و ارجاع 9/0±5/3 بوده است. در سطح رضایت اعضای گروه سلامت در میان استانهای شمالی ایران، تفاوت معنیداری وجود داشت (006/0=P).
نتیجهگیری:  رضایت اعضای گروه سلامت از عملکرد پزشکان خانواده، بیش از اندازه متوسط بود. پیشنهاد میشود برای حفظ و ارتقای سطح عملکردی، برنامههای متناسب مداخلهای طراحی و اجرا شود.

متن کامل [PDF 389 kb]   (3485 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات سلامت در جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of health research in community

Designed & Developed by : Yektaweb