دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 79-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکتری تخصصی علوم تشریحی، استادیار، گروه علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
چکیده:   (519 مشاهده)
مقدمه و هدف: تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت در رشد ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان تأثیرگذارند؛ ازاینرو، این مطالعه با هدف بررسی رابطهی بین گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت با ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد.

روش کار: مطالعهی حاضر مطالعهای توصیفی و تحلیلی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401 بود. تعداد 139 نفر بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامهی گرایش به تفکر انتقادی، جهتگیری هدف پیشرفت و سنجش ویژگیهای کارآفرینی بود. بهمنظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمونهای تی دونمونهای (منویتنی)، تحلیل واریانس (کروسکالوالیس)، ضریب همبستگی پیرسون یا اسپیرمن) و نرمافزار SPSS 26 در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد.

یافتهها: بین متغیرهای ویژگیهای کارآفرینی و هدفپیشرفت ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (001/0> P-value). همچنین، بین متغیرهای ویژگیهای کارآفرینی و گرایش به تفکر انتقادی ارتباط آماری معناداری مشاهده شد (001/0> P-value). مؤلفههای عملکرد-اجتناب (001/0> P-value) و عملکرد-گرایش (002/0= P-value)  از متغیر جهتگیری هدف-پیشرفت با مؤلفههای ویژگیهای کارآفرینی، مؤلفههای درگیری ذهنی (001/0> P-value) و بلوغشناسی(001/0> P-value) از متغیر گرایش به تفکر انتقادی با ویژگیهای کارآفرینی دارای ارتباط آماری معناداری بودند.

نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف-پیشرفت ارتباط معناداری با ویژگیهای کارآفرینی دارد؛ ازاینرو، دانشجویانی با ویژگی تفکر نقادانه موقعیتهای اقتصادی و اجتماعی را بهطور خلاقانهتری کشف و پیگیری میکنند و این شایستگی را دارند که برای کشف هدفهای کارآفرینی بهصورت نوآورانهای، بهترین و مؤثرترین راه موجود را انتخاب کنند.
متن کامل [PDF 517 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.