کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (1740 مشاهده)
مقدمه و هدف: اولین دندانهای دائمی خلفی در سن 6 سالگی شروع به رویش میکند و پیشگیری از پوسیدگی آن اهمیت ویژهای در بهداشت دهان ودندان دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیرآموزش غیرحضوری بر قصد رفتاری والدین در پیشگیری از پوسیدگی اولین دندان دائمی کودکان پیشدبستانی درسنندج انجام شد.
روش کار: این مطالعه مداخلهای ازنوع تجربی در سال 1398 در سنندج انجام شد. براساس محاسبات آماری 120 نفر از والدین کودکان پیشدبستانی بهصورت خوشهای-تصادفی در دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) وارد تحقیق شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بودکه روایی و پایایی آن تأیید شد. آموزش درگروه مداخله بهصورتغیرحضوری انجام شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمونهای مجذور کای و تی مستقل تجزیه وتحلیل شد.
یافتهها: بر اساس نتایج، قبل از مداخله تفاوت معناداری بین متغیرهای جمعیتی و سازهها مشاهده نشد 0/05 ≤ P)؛ اما به دنبال مداخله آموزشی تفاوت معناداری در میانگین نمراتآگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درکشده و قصد رفتاری دیده شد (0/05P≤). بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازهها در گروه شاهد تفاوت معناداری نداشت (0/05P≤).
نتیجهگیری: اجرای مداخله آموزشی بهصورت غیرحضوری در افزایش قصد رفتاری والدین در زمینه پیشگیری از پوسیدگی اولین دندانهای دائمی کودکان مؤثر بود.