دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 45-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ‌ایران
چکیده:   (1740 مشاهده)
مقدمه و هدف: اولین دندانهای دائمی خلفی در سن 6 سالگی شروع به رویش میکند و پیشگیری از پوسیدگی آن اهمیت ویژهای در ‏بهداشت دهان ودندان دارد. این مطالعه با هدف بررسی ‏تأثیرآموزش غیرحضوری بر قصد رفتاری والدین در پیشگیری از پوسیدگی ‏اولین دندان دائمی کودکان پیشدبستانی درسنندج ‏انجام شد.
روش کار: این مطالعه مداخلهای ازنوع تجربی در سال 1398 در سنندج انجام شد. براساس محاسبات آماری 120 نفر از والدین کودکان پیشدبستانی بهصورت خوشهای-تصادفی در دو گروه مداخله ‏‏(60 نفر) و کنترل (60 نفر) وارد تحقیق شدند. ابزار ‏گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بودکه روایی و ‏پایایی آن تأیید شد. آموزش ‏درگروه مداخله بهصورت‎‎‎غیرحضوری انجام ‏شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمونهای مجذور کای و تی مستقل تجزیه وتحلیل ‏‏شد.‏‏
یافتهها: بر اساس نتایج، قبل از مداخله تفاوت ‏معناداری بین متغیرهای جمعیتی و سازهها مشاهده نشد ‏0/05‏ ≤‏‏P اما به دنبال مداخله آموزشی تفاوت معناداری در میانگین نمرات‏آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درکشده و ‏قصد رفتاری دیده شد (‏0/05‏P≤‏‏‏)‏‏. بعد از ‏مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازهها در گروه شاهد تفاوت ‏معناداری نداشت ‏(‏0/05‏P≤‏‏‏)‏‏.
نتیجهگیری: اجرای مداخله آموزشی بهصورت غیرحضوری در افزایش قصد رفتاری والدین در زمینه پیشگیری از پوسیدگی اولین دندانهای دائمی کودکان مؤثر بود.
متن کامل [PDF 770 kb]   (887 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.