Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
1
4
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه اعتیاد به کار و سکوت سازمانی با فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1393
Evaluation of the Relationship between Workaholism, Organizational Silence, and Burnout in Staff of Mazandaran University of Medical Sciences in 2014
بهداشت حرفه ای
Occupational Health
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA">مقدمه و هدف: </span></b><span lang="FA">اعتیاد به کار، اعتیادی است که می</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">تواند لذت</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">بخش ولی خسته</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">کننده و مشکل</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ساز باشد. این حالت پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و سکوت سازمانی با فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA">روش کار:</span></b><span lang="FA"> پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد 302 نفر به روش نمونه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">گیری تصادفی طبقه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ها، پرسشنامه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">های اعتیاد به کار اسپنس و رابینز (1992)، سکوت سازمانی هشوشیان (1392) و فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981) بود. داده</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ها از طریق نرم</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span> <span dir="LTR">20</span> و با استفاده از روش<span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) تجزیه وتحلیل گردید.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA">یافته</span></b><b><span dir="LTR" lang="FA">‎</span></b><b><span lang="FA">ها:</span></b><span lang="FA"> نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای مطالعه اعتیاد به کار با میانگین 46/0</span><span lang="FA">±</span><span lang="FA"> 57/3 درصد، سکوت سازمانی 71/0</span><span lang="FA">±</span><span lang="FA">89/2، فرسودگی شغلی 75/0</span><span lang="FA">±</span><span lang="FA">12/2 و تعهد سازمانی 73/0</span><span lang="FA">±</span><span lang="FA"> 18/4 بود. بین اعتیاد به کار و فرسودگی شغلی کارکنان رابطه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ی معنادار منفی و بین سکوت سازمانی و فرسودگی شغلی کارکنان رابطه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">ی معنادار مثبت وجود دارد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA">نتیجه</span></b><b><span dir="LTR" lang="FA">‎</span></b><b><span lang="FA">گیری:</span></b><span lang="FA"> با توجه به نتایج مطالعه و شناخت از متغیرهای اعتیاد به کار، سکوت سازمانی، فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی پیشنهاد می</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">شود، راهکارهای مناسب برای طراحی و اجرای برنامه</span><span dir="LTR" lang="FA">‎</span><span lang="FA">های آموزشی برای آشنایی کارکنان با این مفاهیم ارائه شود.</span></span></span></span></span></span></span><br>
</p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:15.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Arial","sans-serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="letter-spacing:-.05pt">Introduction and <span style="text-transform:uppercase">p</span>urpose:</span></span></span></b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="letter-spacing:-.05pt"> Workaholism can be enjoyable, but at the same time, frustrating and problematic with positive and negative repercussions. This study aimed to investigate the relationship of workaholism and organizational silence with burnout in staff of Mazandaran University of Medical Sciences. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:15.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Arial","sans-serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">Methods:</span></span></b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""> This descriptive, correlational study was performed in 302 individuals selected through stratified random sampling. The data collection tools included Workaholism Analysis Questionnaire (Spence and Robbins, 1992), organizational silence questionnaire (Hashushian, 2013), and Maslach Burnout Inventory (Maslash and Jackson, 1981). To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Pearson’s correlation coefficient test and regression analysis) were performed, using SPSS version 20.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:15.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Arial","sans-serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">Results:</span></span></b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""> The mean of workaholism, organizational silence, burnout, and organizational commitment were 3.57±0.46, 2.89±0.71, 2.12±0.75, and 4.18±0.73, respectively. There was a significant inverse relationship between workaholism and burnout, while there was a significant direct association between organizational silence and burnout. </span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:15.0pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:"Arial","sans-serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">Conclusion:</span></span></b><span lang="EN-GB" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""> Considering our results regarding workaholism, organizational silence, burnout, and organizational commitment, designing and implementing training programs for staff to promote their awareness regarding these concepts can be beneficial.</span></span></span></span></span></span></span><br>
</p>
اعتیاد به کار, سکوت سازمانی, فرسودگی شغلی
Burnout, Organizational silence, Workaholism
21
27
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4347-1&slc_lang=fa&sid=1
fatemeh
arab
فاطمه
عرب
f.arab21@yahoo.com
100319475328460010387
100319475328460010387
No
Graduate Student of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University of Gorgan, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گرگان، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
mojtaba
rezaeirad
مجتبی
رضائی راد
mojtabarezarirad@yahoo.com
100319475328460010388
100319475328460010388
Yes
Member of Young Researchers and Elite Club, Islamic Azad University of Sari, Sari, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
kambiz
esmaeilnia
کامبیز
اسماعیل نیا
--------------
100319475328460010389
100319475328460010389
No
Lecturer, Department of Educational Management, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran
مربی، گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گرگان، ایران