Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
1
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس، بر بهبود کیفیت زندگی همسران افراد تحت درمان با متادون به شیوه گروهی
The Effectiveness of Group-Based Cognitive-Behavioral Stress Management in Improving Life Quality in Wives of Addicts Undergoing Treatment with Methadone
روانشناسی
Psychology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin-bottom: 0.0001pt line-height: 150% direction: rtl unicode-bidi: embed"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:15pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b>مقدمه و هدف:</b> درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس به آن دسته از مداخله<b> </b>های مدیریت استرس اطلاق می<b> </b>شود که بر رویکرد شناختی-رفتاری متمرکز است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی درمان شناختی- رفتاریِ مدیریت استرس بر بهبود کیفیت زندگی همسران افراد تحت درمان با متادون با بهره<b> </b>مندی از شیوه گروهی می<b> </b>باشد.</span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b>روش کار:</b> مطالعه حاضر از نوع مداخله<b> </b>ای نیمه تجربی است. جامعه پژوهش، کلیه زنانی بوده<b> </b>اند که همسران آن<b> </b>ها در مرکز ترک اعتیاد «تصمیم» شهر خرم<b> </b>آباد، در سال 1392 تحت درمان با متادون قرار داشته<b> </b>اند. از میان زنان مراجعه کننده به مرکز که در جلسات شرکت می<b> </b>کردند، 24 نفر با روش نمونه<b> </b>گیری انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسش<b> </b>نامه کیفیت زندگی (<b><span dir="LTR">WHOQOL</span></b>) بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون، با آزمودنی<b> </b>ها تکمیل شد. درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس، طی ده جلسه (هر جلسه 2 ساعت) به شیوه گروهی برای شرکت کنندگان گروه آزمایش اجرا گردید. داده<b> </b>های پژوهش نیز با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نرم افزار <b><span dir="LTR">SPSS 18</span></b> مورد تحلیل قرارگرفت.</span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b>یافته ها:</b> نتایج نشان می<b> </b>دهد که میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمایش در مرحله پس آزمون به طور معناداری بیشتر از میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه کنترل بوده است. به عبارت دیگر، درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس، باعث بهبود کیفیت زندگی زنان گروه مداخله می<b> </b>شود.</span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b>نتیجه</b><b> گیری:</b> با توجه به نتایج مطالعه، درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس، می<b> </b>تواند به عنوان درمانی انتخابی در ارتقاء کیفیت زندگی همسران افراد معتاد به کار گرفته شود.</span></span></span></span></span></span></p>
<p><span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Introduction and purpose:</b> Cognitive-behavioral stress management refers to a group of stress management interventions with a cognitive-behavioral approach. The aim of this study is to determine the effectiveness of group-based cognitive-behavioral stress management in improvement of life quality of women whose husbands take methadone in their treatments.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Methods: </b> This semi-experimental intervention was conducted on all the women whose husbands were receiving methadone treatment in Tasmim Addiction Treatment Center in Khoramabad, Iran, 2013. Of all the participants, 24 women were randomly selected, and then were divided into experimental and control groups. World Health Organization Quality of Life Questionnaire was completed by the subjects in two per-test and post-test phases. Moreover, 10 two-hour sessions of group-based cognitive-behavioral stress management therapy were conducted on the experimental group. To analyze the data univariate ANCOVA was run using SPSS 18.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Results:</b> In post-test, the mean quality of life score of the experimental group was significantly greater than that of the control group. In other words, cognitive-behavioral stress management improved life quality in the intervention group.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Conclusion:</b> Given the results of the present study, the cognitive-behavioral stress management can be used as a selective therapy for life quality promotion among the wives of addicts.</span></span></span></span><br>
</p>
درمان شناختی رفتاری, مدیریت استرس, کیفیت زندگی, زنان
Cognitive-behavioral therapy, Quality of life, Stress management, Women
12
21
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3328-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Shahkarami
محمد
شاهکرمی
100319475328460010321
100319475328460010321
No
MA in Family Counseling, Tasmim Addiction Treatment Center, Lorestan, Iran
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مرکز ترک اعتیاد تصمیم، لرستان، ایران
Kianoush
Zahrakar
کیانوش
زهراکار
100319475328460010322
100319475328460010322
No
Assistant Professor of Counseling Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Sirous
MoradiZadeh
سیروس
مرادی زاده
100319475328460010323
100319475328460010323
No
MA in Educational Psychology, Psycho-logical Center of Lorestan Educational, Lorestan, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مرکز روانشناختی آموزش و پرورش لرستان، لرستان، ایران
Reza
Davarniya
رضا
داورنیا
100319475328460010324
100319475328460010324
Yes
PhD Candidate of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Scien-ces, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mohammad
Shakarami
محمد
شاکرمی
100319475328460010325
100319475328460010325
No
PhD Candidate of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Scien-ces, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران