Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
2
1
gregorian
2021
5
1
7
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش بر قصد رفتاری والدین در پیشگیری از پوسیدگی اولین دندان دائمی در کودکان پیش دبستانی
Effect of Education on Parents' Behavioral Intention Regarding the Prevention of Dental Caries on the First Permanent Molars in Preschool Children
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Health Education and Promotion
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;">مقدمه و هدف:</span></strong> اولین دندان<span dir="LTR"></span>های دائمی خلفی در سن 6 سالگی شروع به رویش می<span dir="LTR"></span>کند و پیشگیری از پوسیدگی آن اهمیت ویژه<span dir="LTR"></span>ای در ‏بهداشت دهان ودندان دارد. این مطالعه با هدف بررسی ‏تأثیرآموزش غیرحضوری بر قصد رفتاری والدین در پیشگیری از پوسیدگی ‏اولین دندان دائمی کودکان پیش<span dir="LTR"></span>دبستانی درسنندج ‏انجام شد.<br>
<strong><span style="letter-spacing:.1pt;">روش کار: </span></strong><span style="letter-spacing:.1pt;">این مطالعه مداخله</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">ای ازنوع تجربی در سال 1398 در سنندج انجام شد. براساس محاسبات آماری 120 نفر از والدین کودکان پیش</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">دبستانی به</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">صورت خوشه</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">ای</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">-</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">تصادفی در دو گروه مداخله ‏‏(60 نفر) و کنترل (60 نفر) وارد تحقیق شدند. ابزار ‏گردآوری اطلاعات پرسش</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">نامه محقق</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">ساخته بودکه روایی و ‏پایایی آن تأیید شد. آموزش ‏درگروه مداخله به</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">صورت</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;">‎‎‎</span><span style="letter-spacing:.1pt;">غیرحضوری انجام ‏شد. اطلاعات به</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">دست</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">آمده با استفاده از نرم</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">افزار آماری </span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;">SPSS</span> <span style="letter-spacing:.1pt;">نسخه 20</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;">‎</span><span style="letter-spacing:.1pt;"> و آزمون</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">های مجذور کای و تی مستقل تجزیه </span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.1pt;"></span><span style="letter-spacing:.1pt;">وتحلیل ‏‏شد.‏‏</span><br>
<strong>یافته</strong><strong><span dir="LTR"></span></strong><strong>ها: </strong>بر اساس نتایج، قبل از مداخله تفاوت ‏معناداری بین متغیر<span dir="LTR"></span>های جمعیتی و سازه<span dir="LTR"></span>ها مشاهده نشد ‏0/05‏ ≤<span dir="LTR">‎</span>‏‏<span dir="LTR">‎</span>‏ <span dir="LTR">P</span>)؛<span style="letter-spacing:-.1pt;"> اما به دنبال مداخله آموزشی تفاوت معناداری در میانگین نمرات‏آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">شده و ‏قصد رفتاری دیده شد </span>(‏0/05‏<span dir="LTR">P≤</span><span dir="LTR">‎</span>‏‏<span dir="LTR">‎</span>‏)<span style="letter-spacing:-.1pt;">‏‏. بعد از ‏مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازه</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">ها در گروه شاهد تفاوت ‏معناداری نداشت ‏</span>(‏0/05‏<span dir="LTR">P≤</span><span dir="LTR">‎</span>‏‏<span dir="LTR">‎</span>‏)<span style="letter-spacing:-.1pt;">‏‏.</span><span style="font-size:9.0pt;"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;">نتیجه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;">گیری:</span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"> اجرای مداخله آموزشی به</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">صورت غیرحضوری در افزایش قصد رفتاری والدین در زمینه پیشگیری از پوسیدگی اولین دندان</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span><span style="letter-spacing:-.1pt;">های دائمی کودکان مؤثر بود.</span><span style="font-family:B Zar;"></span></span></span>
<strong>Introduction and purpose:</strong>The first permanent posterior molars begin to grow at the age of six, and the prevention of dental caries on these teeth assumes critical importance in oral health.‎ The present study aimed to assess the effect of ‎distance education on parents' behavioral intention regarding the prevention of dental caries on the first permanent molars in preschool children in Sanandaj.<br>
<strong>Methods:</strong> This experimental-interventional study was performed in Sanandaj in 2019. ‎According to statistical calculations, 120 parents of preschool children were selected via cluster-random sampling and assigned to two groups of intervention (n=60) and control (n=60). The data collection tool ‎was a researcher-made questionnaire with confirmed validity and reliability‎. The intervention group received distance education. Data were analyzed in ‎SPSS software ( version 20) using chi-square and independent t-tests.‎ <br>
<strong>Results: </strong>Based on the results, no significant difference was observed between demographic variables ‎and constructs before the intervention (P>0.05).Nonetheless, following the educational intervention, a ‎significant difference was observed in the mean scores of knowledge, attitude, abstract norms, ‎perceived behavioral control, and behavioral intention‎ (P<0.05).‎<br>
<strong>Conclusion:</strong> As evidenced by the obtained results, the implementation of distance educational intervention was effective in increasing ‎parents' behavioral intention regarding the prevention of dental caries on the first permanent molars in preschool children.
آموزش والدین, قصد رفتاری, دندان دائمی, بهداشت دهان و دندان, کودکان پیش دبستانی
Behavioral intention, Oral health, Parent education, Permanent teeth, Preschool children
37
45
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4884-1&slc_lang=fa&sid=1
Afshin
Bahmani
افشین
بهمنی
a_bahmani59@yahoo.com
10031947532846007592
10031947532846007592
No
Assistant Professor in Health Education, Department of Public Health, Faculty of Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دکترای آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
khadiJeh
Einolahzadeh
خدیجه
عین اله زاده
kh.einolahzadeh2016@gmail.com
10031947532846007593
10031947532846007593
Yes
Health Education, Department of Public Health, Faculty of Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Arezo
Fallahi
آرزو
فلاحی
arezofalahi91@gmail.com
10031947532846007594
10031947532846007594
No
Social Determinants of Health Research Center, Research Institute for Health Development, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران