Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
کیفیت خدمات پزشکان عمومی مراکز سلامت جامعه شهر اهواز در سال ۱۳۹۵
Quality of Physician Service in Ahvaz Community Health Centers in 2016
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
Management of Health Services
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;">مقدمه و هدف: کیفیت خدمات عامل مهمی در بهبود رضایت مراجعه کنندگان به مراکز سلامت جامعه<br>
و نظام مراقبت های بهداشتی اولیه است. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات<br>
پزشکان عمومی مراکز سلامت جامعه شهر اهواز در سال 1395 انجام شد.<br>
روش کار: در این مطالعه مقطعی 200 نفر از بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی 14 مرکز سلامت<br>
جامعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات<br>
Servqual: Service Quality بود که کیفیت را در پنج بعد (با 22 سؤال) مورد ارزیابی قرار میدهد.<br>
یافته ها: در این مطالعه 73 درصد از مراجعه کنندگان زن بودند و میانگین سنی آ نها 6/ 8± 8/ 32 سال بود.<br>
همچنین، میانگین مدت انتظار برای دریافت خدمت 8/ 10 ± 09 / 11 دقیقه و میانگین مدت زمان ویزیت<br>
5/92±3/9 دقیقه به دست آمد. علاوه براین، یافته ها گویای آن بودند که مطلوب ترین بعد کیفیت خدمات<br>
پزشکان عمومی، بعد تضمین بوده و نامطلوب ترین بعد کیفیت از دیدگاه بیماران، بعد پاسخگویی می باشد.<br>
نتیجه گیری: از بین ابعاد کیفیت خدمات، بعد پاسخگویی و محسوس بودن نیازمند بهبود و ارتقا بودند.<br>
در این راستا لازم است مدیران بهداشتی با انجام مداخلات مؤثر، این ابعاد را تقویت نمایند تا رضایت<br>
بیماران افزایش یابد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><br>
</div>
<div>Introduction and purpose: The quality of service is an important factor in<br>
improving the satisfaction of clients referring to community health centers and<br>
the primary health care system. The aim of this study was to determine the quality<br>
of physician services of community health centers in Ahvaz, Iran, during 2016.<br>
Methods: This cross-sectional study was conducted on 200 patients referring<br>
to physicians at 14 community health centers. The participants were selected<br>
through a random sampling technique. Data were collected using Quality of<br>
Service questionnaire (Servqual), which evaluates the quality of services in five<br>
dimensions (22 questions).<br>
Results: In this study, 73% of the patients were female and the mean age was<br>
32.8±8.6 years. The mean of the waiting time for the service was 11.09±10.8 min<br>
and the mean of visit time was 5.92±3.9 min. The findings showed that the most<br>
desirable aspect of the quality of the physician services was "assurance". The<br>
weakest aspect of quality was "responsiveness” dimension.<br>
Conclusion: Among the dimensions of service quality, responsiveness and<br>
tangibility need improvement. Health managers should strengthen these<br>
dimensions with effective interventions in order to increase patient satisfaction.</div>
پزشک عمومی, کیفیت خدمات, مراکز سلامت جامعه
Community health centers, Physician, Service quality
12
19
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4611-1&slc_lang=fa&sid=1
Asma
Nikseresht
اسما
نیک سرشت
asmanikseresht72@gmail.com
10031947532846009601
10031947532846009601
No
Student Research Committee, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
Amin
Torabipour
امین
ترابی پور
torabi-a@ajums.ac.ir
10031947532846009602
10031947532846009602
Yes
Assistant Professor, Department of Health Services Management, School of Public Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
Mohammad Hosein
Haghighizadeh
محمد حسین
حقیقی زاده
-
10031947532846009603
10031947532846009603
No
Instructor, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
مربی، گروه آمار حیاتی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جند یشاپور اهواز، اهواز، ایران