@ARTICLE{Bazrafkan, author = {Khanipoor, Fariba and Cheraghi, Abdolhasan and Bazrafkan, Leila and }, title = {Evaluation of Training Program of Health Volunteers and Covered Households of Urban Areas of Mamasani City Using Kirk Patrick Model at 2020}, volume = {8}, number = {2}, abstract ={مقدمه و هدف: تغییر، اصلاح و ارزیابی برنامه‌های آموزشی با گذر زمان، امری اجتناب‌ناپذیر و الزامی است. با توجه به نقش مهم آموزش و لزوم کاربرد روش‌های ارزیابی مؤثر و چندوجهی، این پژوهش با هدف ارزیابی دوره‌های آموزشی داوطلبان سلامت طبق مدل کرک پاتریک انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه‌تجربی روی 102 داوطلب سلامت از مراکز سلامت شهری شهرستان ممسنی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای دوبخشی شامل مشخصات دموگرافیک و بررسی سطوح واکنش، یادگیری، عملکرد بود. نتایج دوره‌های آموزشی اجراشده برای داوطلبان سلامت و خانوارهای تحت پوشش بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شد. یافته‌ها: سطح مطلوبیت آموزش ارائه‌شده با استفاده از محاسبه میانگین نمرات میزان مطلوبیت چهار سطح محاسبه شد. در سطح اول الگوی کرک پاتریک، بیشتر داوطلبان و خانوارهای تحت پوشش از شرکت در دوره‌های آموزشی رضایت داشتند. در سطح دوم، دانش آن‌ها به‌طور معناداری افزایش یافت (0/01= P). میانگین نمره در حوزه رفتار و عملکرد داوطلبان 41/74 درصد و خانوارهای تحت پوشش 44/74 درصد بود. در حوزه نتایج به‌دست‌آمده از آموزش نیز میانگین نمره داوطلبان سلامت 49/99 درصد و خانوارهای تحت پوشش 49/96 درصد بود که حاکی از نقش مؤثر آموزش و اثربخشی ارزیابی بود. نتیجه‌گیری: ارزیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت و خانوارهای تحت پوشش حاکی از تأثیر مثبت آموزش ارائه‌شده در راستای رسیدن به اهداف برنامه و اثربخشی آن بوده است. با توجه به کاربردی بودن برنامه داوطلبان سلامت و قابلیت اجرای آن در تمام سطوح جامعه، استفاده از الگویی چندوجهی مانند کرک پاتریک برای ارزیابی این برنامه و نیز سایر برنامه‌های آموزشی سیستم بهداشتی درمانی توصیه می‌شود. }, URL = {http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-701-fa.html}, eprint = {http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-701-fa.pdf}, journal = {Journal of health research in community}, doi = {}, year = {2022} }