AU - Mirmabini, Seyed Babak AU - Naderi, Habibolah AU - Tirgari, Abdolhakim AU - Hashemi, Soheila TI - Relationship between Attachment Styles in Childhood and Emotional Disorders in Adolescence: A Structural Model for the Mediating Role of Identity and Defense Mechanisms PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Health-Res-Commun JN - J-Health-Res-Commun VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.html 4100 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-588-fa.pdf SO - J-Health-Res-Commun 3 AB  - مقدمه و هدف: با بررسی بروز و شیوع اختلال‌های هیجانی در گستره عمر می‌توان مشاهده کرد که این معضلات روانی اغلب در دامنه سنی نوجوانی اتفاق می‌افتد. این مطالعه با هدف تعیین روابط ساختاری بین سبک‌های دل‌بستگی، هویت و اختلال‌های هیجانی در نوجوانان با میانجیگری مکانیسم‌های دفاعی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نوعی از مطالعات همبستگی با طرح معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری بودند که در سال تحصیلی 99-1398 تحصیل می‌کردند. نمونه مطالعه شامل 163 دانش‌آموز بودند که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه مکانیسم‌های دفاعی اندروز و همکاران (1993)، پرسش‌نامه گسترش‌یافته عینی پایگاه هویت بینیون و آدامز (1986)، مقیاس اضطراب (بک و همکاران، 1990) و افسردگی (بک و همکاران، 1961) و همچنین سبک‌های دل‌بستگی بشارت (1388) جمع‌آوری شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نسخه 25 نرم‌افزار SPSS/ AMOS و با استفاده از روش معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد سبک‌های دل‌بستگی (0/23-=β) و مکانیسم‌های دفاعی (0/75=β) اثر مستقیمی بر اختلال‌های هیجانی دارد و سبک‌های دل‌بستگی با میانجیگری مکانیسم دفاعی به‌طور غیرمستقیم اختلال‌های هیجانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد (0/39-=β). همچنین اغلب شاخص‌های مرتبط با برازش مدل نیز در دامنه مطلوبی قرار داشتند (0/7=RMSEA ؛ 0/95=GFI). نتیجه‌گیری: در مجموع ارتباط و اثر سبک‌های دل‌بستگی و مکانیسم‌های دفاعی بر اختلال‌های هیجانی نشانگر آن است که مکانیسم‌های دفاعی رشد‌یافته می‌تواند به‌عنوان ضربه‌گیری بین سبک‌های دل‌بستگی آسیب‌زا با اختلال‌های هیجانی در نوجوانان مورد توجه قرار گیرد. CP - IRAN IN - Faculty of humanities and social sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. LG - eng PB - J-Health-Res-Commun PG - 65 PT - Research(Original) YR - 2021