AU - saadati rad, mohammad taha AU - Mashhadi, Faezeh AU - Akbarzadeh, Homeyra AU - Mohseni, Fatemeh AU - Aghaei, Sara AU - haddad samani, Fatemeh AU - Ram, Malihe AU - Ghabimi, Mehrangiz TI - Evaluation of Mental Health Status of Nursing Students of the Islamic Azad University, Sari, Iran, during the Covid-19 Pandemic in Winter 2021 PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Health-Res-Commun JN - J-Health-Res-Commun VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-548-fa.html 4100 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-548-fa.pdf SO - J-Health-Res-Commun 1 AB  - مقدمه و هدف: یکی از رسالت‌های مهم آموزش پرستاری، بهداشت روانی و سلامت روان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پرستاری است که نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد جامعه دارند. حفظ بهداشت روانی دانشجویان پرستاری به دلیل نقش مهم آنان در ارائه خدمات بهداشتی در دوران پاندمی کووید 19 ضرورت دارد. لذا این تحقیق با هدف تعیین وضعیت سلامت روان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد ساری در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد. روش کار: این مطالعه یک تحقیق توصیفی، تحلیلی و مقطعی است که به روش سرشماری روی همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد واحد ساری انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه مشخصات فردی و پرسش‌نامه سلامت روان 12 سؤالی (12-GHQ) استفاده شد. یافته‌ها: در مجموع 278 نفر وارد مطالعه شدند؛ از این بین 70 نفر (25/2 درصد) در بخش‌های کرونایی فعالیت داشتند و 208 نفر (74/8 درصد) در بخش‌های کرونایی فعالیت نداشتند. بیشترین میانگین نمره سلامت روان به دانشجویان ترم اول با 3/10±5 و کمترین میانگین نمره سلامت روان به دانشجویان ترم ششم با 2/51±3/7 متعلق بود. همچنین میانگین نمره سلامت افرادی که با بیماران کرونایی ارتباط داشته بودند بیشتر از سایرین بود که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب سلامت روان آن‌ها بود (0/05<P). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، توجه به سلامت روان دانشجویان پرستاری در دوران پاندمی کرونا ضروری است؛ لذا پیشنهاد میشود با برگزاری کارگاههای آموزشی سلامت روان، تغییر شرایط حاکم بر محیط‌های آموزشی در دوران پاندمی کووید 19 و فراهمکردن امکان مشاوره به‌منظور بهبود بهداشت روانی دانشجویان پرستاری بتوان گام‌های مؤثری برداشت. CP - IRAN IN - Zahedan University of Medical Sciences LG - eng PB - J-Health-Res-Commun PG - 25 PT - Research(Original) YR - 2021