AU - Jalali, Sima AU - Shakerian, Sareh TI - Association between Emotional Intelligence and Quality of Service Delivery of Health Care Providers PT - JOURNAL ARTICLE TA - J-Health-Res-Commun JN - J-Health-Res-Commun VO - 6 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-513-fa.html 4100 - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-513-fa.pdf SO - J-Health-Res-Commun 4 AB  - مقدمه و هدف: هوش هیجانی نقش مهمی در تعیین عملکرد سازمانی به‌خصوص در سازمان‌هایی مانند حوزه سلامت ایفا می‌کند که هیجانات و فعالیت‌های فیزیکی زیادی دارند. هوش هیجانی به‌عنوان مهارت مبتنی بر توانایی با امکان آموزش در شایستگی‌های خاص سبب توسعه و ارتقای عملکرد کارکنان می‌شود. مطالعه حاضر در همین راستا و با هدف بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت خدمات ارائه‌شده در مراقبان سلامت در سال 1398 انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1398 روی 500 نمونه پژوهش انجام شد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی ساده انتخاب شده بودند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه معتبر هوش هیجانی Schering و Servqual استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، تحلیل واریانس دوطرفه، تحلیل همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه رابطه مثبت و معناداری را بین هوش هیجانی و کیفیت خدمات 0/45 (0/001p=) و نیز ابعاد هوش هیجانی مراقبان سلامت و ابعاد کیفیت خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه مراجعان به پایگاه‌های سلامت نشان داد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد 20 درصد از تغییرات متغیر کیفیت خدمات بر اساس هوش هیجانی مراقبان سلامت قابل توضیح است. تحلیل واریانس دوطرفه اثر تعاملی سن و سابقه را بر میزان هوش هیجانی معنی‌دار نشان داد. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنی‌دار دو متغیر است. با توجه به اهمیت کیفیت ارائه خدمات در نظام سلامت که تأثیرگذاری وسیعی در کل ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی دارد، توجه و آموزش ابعاد هوش هیجانی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت می‌تواند سبب ارتقای کیفیت ارائه خدمات شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - J-Health-Res-Commun PG - 63 PT - Research(Original) YR - 2021