RT - Journal Article T1 - Prevalence of Musculoskeletal Disorders during and after Driving among Suburban Truck Trailer Drivers in Taybad, Iran, in 2016 JF - J-Health-Res-Commun YR - 2017 JO - J-Health-Res-Commun VO - 3 IS - 2 UR - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-211-fa.html SP - 55 EP - 66 K1 - Driving ergonomics questionnaire K1 - Ergonomics K1 - Musculoskeletal discomfort K1 - Truck drivers AB - مقدمه و هدف: درد و ناراحتی های اسکلتی -عضلانی در بین رانندگان، شایع می باشد. طبق مطالعات انجا م شده، یکی از دلایل اصلی تصادفات نیز، ناراحتی های اسکلتی -عضلانی و کمردرد است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی شیوع ناراحتی های اسکلتی- عضلانی، حین و بعد از رانندگی در رانندگان کامیون تریلر شهرستان تایباد در سال 1395 بود. روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی- تحلیلی بود که در آن، 290 نفر از رانندگان کامیون تریلر درشهرستان تایباد مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود. رانندگان پس از آموزش، میزان ناراحتی قسمت های مختلف بدن خود را روی چارت BDC مشخص کردند. همچنین، از پرسشنامه فرم ارگونومی رانندگی ( Driving Ergonomic Questionnaire ) یا نقشه ی ناراحتی های بدن حین رانندگی ( Body Part Discomfort Map) جهت بررسی میزان درد و ناراحتی در طول یک ماه گذشته و در نواحی مختلف بدن استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین شیوع ناراحتی در هر سه شدت در حین رانندگی و بعد از رانندگی، مربوط به قسمت تحتانی کمر (حین رانندگی؛ 42 / 54 درصد و بعد از رانندگی؛ 76 / 27 درصد) و گردن (حین رانندگی؛ 43 / 44 درصد و بعد از رانندگی؛ 86 / 58 درصد) گزارش شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، نشستن های طولانی پشت فرمان در طول شبانه روز را می توان دلیل ناراحتی های اسکلتی- عضلانی در رانندگان کامیون تریلر دانست. از این رو، با توجه به بالابودن میزان ناراحتی بدن، رانندگان نیازمند اقدامات اصلاحی با اولویت برنامه های آموزشی می باشند. LA eng UL http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-211-fa.html M3 ER -