دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات سلامت و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (613 مشاهده)
مقدمه و هدف:  نظام آموزشی هر کشور متناسب با نیازهای جامعه، دچار تحولات اساسی میشود. نیاز به تحولات در نظام سلامت و آموزش پزشکی و سایر علوم مرتبط، از جمله سلامت محیطزیست (بهداشت محیط)، در سالهای اخیر، در کشور نمود بیشتری پیدا کرده است. در مطالعهی حاضر، بازنگری در محتوای آموزشی در حوزهی سلامت محیطزیست و پاسخ به سؤالات اساسی مرتبط بررسی شد.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سطح کشور، با مشارکت اساتید رشتهی بهداشت محیط، ارزیابی کلان انجام گرفت. در طی تحقیق، 87 نفر از اساتید محترم بهداشت محیط مشارکت کردند و برای اخذ نظرات ایشان، چکلیستی تهیه شد و نظرسنجی به عمل آمد. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. برای مقایسهی حیطههای مختلف، از آزمون فریدمن استفاده شد.

یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی انجامشده، 3/96 درصد از اساتید بر این باور بودند که محتوای آموزشی رشتهی بهداشت محیط در ایران، با کشورهای توسعهیافته دارای تفاوتهای اساسی است. 8/98 درصد از اساتید محترم اعتقاد داشتند که جنبهها و شرایط بهداشت محیط در کشور در مقایسه با سال اول تعریف محتویات و کوریکولوم رشتهی بهداشت محیط، دارای تفاوتهای درخور توجهی است. 2/69 درصد از اساتید محترم بهداشت محیط کشور بر این باور بودند که در توانمندی های مورد انتظار مندرج در کوریکولومهای آموزشی مقاطع مختلف رشتهی بهداشت محیط، بایستی بازنگری به عمل آید. درعینحال، 9/58 درصد از اساتید موافق آن بودند که پایش آلایندههای محیطی مؤثر بر سلامت از مباحث مهم بهداشت محیط است.

نتیجهگیری: بر پایهی نظرسنجی بهعملآمده از اساتید دانشکدههای بهداشت کشور، با در نظر گرفتن شرایط جدید بهداشت محیط، بازنگری در تعریف بهداشت محیط و محتوای آموزشی آن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه ضروری و مفید خواهد بود.
متن کامل [PDF 1170 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: بهداشت محیط زیست

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.