دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده:   (884 مشاهده)
مقدمه و هدف:  سازمان جهانی بهداشت پاسخگویی را توان نظام سلامت در پاسخ به درخواست ها و نیاز های افراد در موارد غیربالینی، اما منطقی و تقویت کننده نظام سلامت تعریف می کند. هدف این مقاله تعیین میزان پاسخگویی نظام سلامت پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که روی 310 خانوار در سال های 1398-99 در سطح شهر زاهدان انجام شد. بدین منظور اطلاعات بلوک های شهری از مراکز بهداشت به روش نمونه گیری خوشه ای جمع آوری و برای انجام مصاحبه و تکمیل پرسش نامه به خانوارها مراجعه شد. در این مطالعه از پرسش نامه جهانی سازمان بهداشت استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد.

یافته ها: در حوزه خدمات سرپایی بیشترین درصد عملکرد خوب در بُعد احترام به شأن افراد 45 درصد، بیشترین درصد عملکرد متوسط در بعدهای کیفیت محیط 55 درصد و بیشترین درصد عملکرد بد به بعد حق انتخاب 40 درصد تعلق گرفت. در حوزه خدمات بستری بیشترین عملکرد خوب در بعد احترام به شأن افراد 35 درصد، بیشترین عملکرد متوسط در بعدهای وضوح ارتباطات 48 درصد، توجه سریع، دسترسی به حمایت خانواده و محرمانگی 45 درصد بود.

نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد توجه سریع و احترام به شأن افراد بیشترین اهمیت و حق انتخاب کمترین رضایت را داشته اند. کم بودن میزان رضایت ممکن است ناشی از کمبود نیروی متخصص و کارا در زمینه رفع نیازهای مردم شهر زاهدان باشد. بنابراین، دانشگاه باید در تربیت نیروی متخصص وکارآمد بکوشد.
متن کامل [PDF 1016 kb]   (279 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.