دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (1158 مشاهده)
مقدمه و هدف: تغییر، اصلاح و ارزیابی برنامههای آموزشی با گذر زمان، امری اجتنابناپذیر و الزامی است. با توجه به نقش مهم آموزش و لزوم کاربرد روشهای ارزیابی مؤثر و چندوجهی، این پژوهش با هدف ارزیابی دورههای آموزشی داوطلبان سلامت طبق مدل کرک پاتریک انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمهتجربی روی 102 داوطلب سلامت از مراکز سلامت شهری شهرستان ممسنی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای دوبخشی شامل مشخصات دموگرافیک و بررسی سطوح واکنش، یادگیری، عملکرد بود. نتایج دورههای آموزشی اجراشده برای داوطلبان سلامت و خانوارهای تحت پوشش بود. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 25 تحلیل شد.
یافتهها: سطح مطلوبیت آموزش ارائهشده با استفاده از محاسبه میانگین نمرات میزان مطلوبیت چهار سطح محاسبه شد. در سطح اول الگوی کرک پاتریک، بیشتر داوطلبان و خانوارهای تحت پوشش از شرکت در دورههای آموزشی رضایت داشتند. در سطح دوم، دانش آنها بهطور معناداری افزایش یافت (0/01= P). میانگین نمره در حوزه رفتار و عملکرد داوطلبان 41/74 درصد و خانوارهای تحت پوشش 44/74 درصد بود. در حوزه نتایج بهدستآمده از آموزش نیز میانگین نمره داوطلبان سلامت 49/99 درصد و خانوارهای تحت پوشش 49/96 درصد بود که حاکی از نقش مؤثر آموزش و اثربخشی ارزیابی بود.
نتیجهگیری: ارزیابی برنامه آموزشی داوطلبان سلامت و خانوارهای تحت پوشش حاکی از تأثیر مثبت آموزش ارائهشده در راستای رسیدن به اهداف برنامه و اثربخشی آن بوده است. با توجه به کاربردی بودن برنامه داوطلبان سلامت و قابلیت اجرای آن در تمام سطوح جامعه، استفاده از الگویی چندوجهی مانند کرک پاتریک برای ارزیابی این برنامه و نیز سایر برنامههای آموزشی سیستم بهداشتی درمانی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي-کامل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی