دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 19-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکیده:   (1198 مشاهده)
مقدمه و هدف:  عدالت یکی از جنبههای اساسی در ارائه خدمات سلامت است. پاسخگویی نیز یکی از مؤلفههای مورد نظر سیاستگذاران و مدیران نظامهای سلامت است و توجه به این موضوع در سازمانهای بهداشتی و درمانی اهمیت ویژهای دارد. هدف مطالعه حاضر، بررسی ارتباط عدالت سازمانی با پاسخگویی به بیماران مراجعهکننده به بیمارستان است.
روش کار: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی، از 387 نفر از کارکنان و 478 نفر از بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای منتخب استان خراسان شمالی نمونهگیری انجام شد. ابزار سنجش عدالت سازمانی پرسشنامه نیهوف و مورمن بود. برای سنجش پاسخگویی به بیماران از پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد میزان عدالت توزیعی در بین کارکنان در بیمارستانهای دولتی استان خراسان شمالی نسبت به بیمارستان تأمین اجتماعی بیشتر است. میزان پاسخگویی به بیماران با افزایش میزان عدالت سازمانی، اختلاف معنیداری داشت (
P≤0/05) و افزایش یافت.
نتیجهگیری: با اهمیتدادن به عدالت سازمانی میتوان امید را در بین کارکنان برای پاسخگویی به بیماران ارتقا بخشید و از این طریق یکی از چالشهای بزرگ نظام بهداشت و درمان کشور یعنی میزان رضایتمندی بیماران را برطرف کرد.
متن کامل [PDF 871 kb]   (487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-کامل | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.