Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تلفن همراه بر وضعیت فعالیت جسمانی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2: کاربرد مدل رویکرد فرایند اقدام بهداشتی
Effects of M-health Intervention on Physical Activity Status in Older Adults with Type 2 Diabetes: Using Health Action Process Approach Model
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
Health Education and Promotion
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">مقدمه و هدف:</span></span></b> <span lang="AR-YE">ارائه مداخلات شناختی رفتاری از طریق تلفن همراه با بهبود وضعیت فعالیت جسمانی، منجر به کاهش عوارض جسمانی و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت می</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">شود. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تلفن همراه بر اساس مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی بر فعالیت جسمانی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE"> 2 شهر قزوین بود. </span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:.1pt">روش کار:</span></span></b> <span lang="AR-YE">مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شاهددار بود. در این پژوهش 120 نفر از سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2، با استفاده از روش نمونه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری تصادفی ساده در قالب دو گروه تجربی و کنترل در پژوهش شرکت کردند. مداخله آموزشی شامل 6 جلسه آموزش مجازی با هدف تغییر عوامل روان</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">شناختی تأثیرگذار بر فعالیت جسمانی به شیوه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های سخنرانی کوتاه، بحث گروهی، مشاوره فردی و ارائه پمفلت آموزشی، فایل صوتی و پیامک</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های آموزشی بود. دو گروه قبل و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی، مقیاس</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی و پرسش</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">نامه بین</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">المللی فعالیت جسمانی را تکمیل کردند. داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ها با استفاده از نرم</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 25 تحلیل شدند. سطح معنی<span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">داری کمتر از 0/05 در نظر گرفنه شد. </span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">یافته</span></span></b><b><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></b><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">ها:</span></span></b> <span lang="AR-YE">میانگین سنی شرکت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">کنندگان در مطالعه 9/23</span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">60/7 سال بود و 64/17 درصد زن بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، میانگین سازه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های خطر درک</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">شده، انتظار پیامد، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی عمل، خودکارآمدی نگهداشت، خودکارآمدی بازگشت، برنامه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ریزی عمل، برنامه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ریزی مقابله، قصد رفتاری و میزان فعالیت جسمانی در گروه تجربی بهبود یافت (0/001</span><span lang="AR-YE">></span><span dir="LTR">P</span><span lang="AR-YE">).</span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">نتیجه</span></span></b><b><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></b><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">گیری:</span></span></b> <span lang="AR-YE">ارائه مداخلات شناختی رفتاری از طریق تلفن همراه به</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">واسطه بهبود متغیرهای روان</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">شناختی مرتبط با مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی، منجر به افزایش سطح فعالیت جسمانی در سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="font-family:"B Zar"" lang="AR-YE"></span></b></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="letter-spacing:.15pt">Introduction and purpose:</span></b><span style="letter-spacing:.15pt"> Providing mobile-based cognitive-behavioral interventions reduces physical complications and enhances the quality of life in diabetic patients by improving physical activities. The present study aimed to determine the effect of a model-based intervention based on the health action process approach model (HAPA) on physical activity in the elderly with type 2 diabetes in Qazvin.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Methods:</b> <span style="letter-spacing:.15pt">The current study was a randomized controlled trial, and using a simple random sampling method, 120 elderly people with type 2 diabetes participated in experimental and control groups. The educational intervention consisted of six virtual training sessions with the aim of promoting the psychological constructs affecting physical activity through short lectures, group discussions, and individual counseling associated with educational pamphlets, audio files, and educational SMS. The scales related to the HAPA model and international physical activity questionnaire (IPAQs) were completed by two groups before and three months after the educational intervention. The data were analyzed in SPSS software (version 25.0), and a significance level of less than 0.05 was considered.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Results: </b><span style="letter-spacing:.15pt">The mean age of the participants was 60.7 ± 9.23 years, and 64.17% of cases were female. The results of covariance analysis demonstrated that by controlling the effect of the pre-test, the mean of HAPA constructs as perceived risk, outcome expectancy, social support, action self-efficacy, maintenance self-efficacy, recovery self-efficacy, action planning, coping planning, behavioral intention, and the level of physical activity improved in the experimental group (P<0.001).</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Conclusion:</b> <span style="letter-spacing:.15pt">As evidenced by the obtained results, the provision of mobile-based cognitive-behavioral interventions led to an increase in the level of physical activity in diabetic patients by improving the psychological variables related to the HAPA model.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><span style="letter-spacing:.15pt"></span></span></span></span></span><br>
آموزش, دیابت نوع 2, سالمندی, سلامت همراه, فعالیت جسمانی, مدل فرایند رویکرد اقدام بهداشتی
: Education, Elderly, Health action process approach model, M-health, Physical activity, Type 2 diabetes
48
61
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4796-3&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Zanjanchi Neko
فاطمه
زنجانچی نکو
f.zanjanchinikoo@gmail.com
100319475328460010541
100319475328460010541
No
Qazvin University of Medical Sciences
کارشناس ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Isa
Mohammadi Zeidi
عیسی
محمدی زیدی
easamohammadizeidi@gmail.com
100319475328460010542
100319475328460010542
Yes
Qazvin University of Medical Sciences
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تعیینکننده سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Hadi
Morshedi
هادی
مرشدی
hadimorshedity@gmail.com
100319475328460010543
100319475328460010543
No
Qazvin University of Medical Sciences
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی تعیینکننده سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
Banafsheh
Mohammadi Zeidi
بنفشه
محمدی زیدی
ban1361@yahoo.com
100319475328460010544
100319475328460010544
No
Nursing and Midwifery Department, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
استادیار، گروه پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران