Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه جهت گیری هدف با وضعیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401
Investigating the Relationship between Goal Orientation and Academic Status in Students of Abadan University of Medical Sciences in 2022-2023
آموزش پزشکی
Medical Education
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">مقدمه و هدف:</span></span></b> <span lang="AR-YE">جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری هدف یکی از متغیرهای مهم در کیفیت فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی افراد است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری هدف و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد.</span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:.1pt">روش کار:</span></span></b> <span lang="AR-YE">مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی و مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. روش نمونه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری به صورت طبقه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ای و خوشه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ای بود. نمونه مطالعه 259 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آبادان بودند. ابزار گردآوری داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ها پرسش</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">نامه هدف</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) و معدل دانشجو در ترم گذشته بود. داده</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ها با استفاده از نرم</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">افزارهای </span><span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 26 و <span dir="LTR">AMOS</span> نسخه 24 تحلیل شدند.</span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">یافته</span></span></b><b><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></b><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">ها: </span></span></b><span lang="AR-YE">میانگین سنی دانشجویان (2/4 </span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">) 24/3 سال و معدل ترم گذشته آن</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ها (1/25 </span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">) 16/57 بود. میانگین نمره مؤلفه پرهیز از شکست (4/11 </span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">) 20/32، عملکرد (5/58 </span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">) 14/08 و هدف-تسلط (3/82 </span><span lang="AR-YE">±</span><span lang="AR-YE">) 9/43 بود. ضریب همبستگی نشان داد اگرچه رابطه مثبتی بین مؤلفه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های هدف</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گرایی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد، این روابط معنادار نیست. همچنین ضریب همبستگی نشان داد ترم تحصیلی رابطه مثبت و معناداری با مؤلفه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">های جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری عملکردی و جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری تسلط دارد، اما رابطه منفی آن با پرهیز از شکست معنادار نبود.</span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="line-height:15.0pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">نتیجه</span></span></b><b><span dir="LTR"><span style="letter-spacing:-.1pt"></span></span></b><b><span lang="FA"><span style="letter-spacing:-.1pt">گیری:</span></span></b> <span lang="AR-YE">بر اساس این مطالعه، بین سه مؤلفه جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری هدف با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری یافت نشد. پیشنهاد می</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">شود برنامه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">ریزان آموزشی شرایط آموزشی را به نحوی فراهم کنند و ارتقا دهند که دانشجویان به سمت اهداف تسلطی و عملکردی حرکت کنند و از جهت</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-YE">گیری اجتنابی دور شوند.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b><span lang="EN-GB" style="letter-spacing:.15pt">Introduction and purpose:</span></b><span style="letter-spacing:.15pt"> Goal orientation is one of the determining variables in the quality of the learning process and academic progress of people. Therefore, this study was designed and implemented to investigate the relationship between goal orientation and academic achievement among the students of Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Methods:</b> <span style="letter-spacing:.15pt">The present study was a descriptive-analytical correlational research that was conducted cross-sectionally in 2022-2023. The sampling method was stratified and clustered. The study sample consisted of 259 students from Abadan University of Medical Sciences. The data collection tool was the Academic Goal Orientation Questionnaire of Buffard et al. (1998), and the students' grade point average (GPA) in the last semester was used as the measure of their academic status. Data were analyzed using SPSS 26 and AMOS 24 software.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Results: </b><span style="letter-spacing:.15pt">The average age of the students was 24.3 (±2.4) years and their average last semester GPA was 16.57 (±1.25). The average score of the failure avoidance component was 20.32 (± 4.11), performance 14.08 (± 5.58), and goal-mastery 9.43 (± 3.82). The correlation coefficient showed that although there was a positive relationship between goal orientation components and academic achievement, it was not significant. The correlation coefficient also showed that the academic semester had a positive and significant relationship with the components of performance orientation and mastery orientation; however, it had a negative relationship with failure avoidance. </span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="line-height:15pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:black"><b>Conclusion:</b> <span style="letter-spacing:.15pt">According to the results of this study, no significant relationship was found between the three components of goal orientation and academic achievement. It can be suggested that educational planners provide and improve educational conditions in such a way that students move towards mastery and performance goals and move away from avoidance orientation.</span></span></span></span></span><br>
اهداف, جهتگیری, دانشجویان, وضعیت تحصیلی
Educational status, Goals, Orientation, Students
26
37
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4569-8&slc_lang=fa&sid=1
Jamshid
Bahmaei
جمشید
بهمئی
jamshidbahmei@gmail.com
100319475328460010552
100319475328460010552
No
Assistant Professor, PhD in Healthcare Services Management, Department of Public Health, Behbahan Faculty of Medical Sciences, Behbahan, Iran
استادیار، دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران
Bagher
Pahlavanzadeh
باقر
پهلوان زاده
b.pahlavanzadeh@abadanums.ac.ir
100319475328460010553
100319475328460010553
No
Medical Student, Student Research Committee, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
استادیار، دکترای تخصصی آمار زیستی، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Zahra
Abdolahi Arpanahi
زهرا
عبدالهی
bahare.abdolahi92@gmail.com
100319475328460010554
100319475328460010554
No
Assistant Professor, PhD in Biostatistics, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Ebrahim
Kharazinejad
ابراهیم
خرازی نژاد
kharazinejadebrahim@gmail.com
100319475328460010555
100319475328460010555
Yes
Assistant Professor, PhD in Anatomical Sciences, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
استادیار، دکترای تخصصی علوم تشریح، گروه علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
Maryam
Jafarpourian
مریم
جعفرپوریان
-
100319475328460010556
100319475328460010556
No
Master of Health Care Services Management, Department of Health Care Services, School of Health Management and Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران