Journal of health research in community
مجله تحقیقات سلامت در جامعه
J Health Res Commun
Medical Sciences
http://jhc.mazums.ac.ir
1
admin
2423-6772
2423-6764
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
رابطه وسواس فکری با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Relationship between Mental Rumination and Academic Burnout among Medical Students of Mazandaran University of Medical Sciences
روانشناسی
Psychology
پژوهشي-کامل
Research(Original)
<span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="letter-spacing:.05pt;">مقدمه و هدف:</span></strong> عوامل متعددی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار می<span dir="LTR"></span>دهند که برخی موجب بهبود عملکرد تحصیلی شده و برخی باعث تضعیف عملکرد تحصیلی می<span dir="LTR"></span>گردند. در این ارتباط، مطالعه حاضر به<span dir="LTR"></span>منظور تعیین رابطه بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد<span dir="LTR">.</span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.05pt;">روش کار:</span></strong> پژوهش حاضر به<span dir="LTR"></span>صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان پزشکی عمومی تشکیل دادند که از میان آن<span dir="LTR"></span>ها 285 نفر به شیوه تصادفی ساده به<span dir="LTR"></span>عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع<span dir="LTR"></span>آوری داده<span dir="LTR"></span>ها با استفاده از پرسشنامه<span dir="LTR"></span>های وسواس فکری هوکسما و مارو و فرسودگی تحصیلی برسو انجام شد و داده<span dir="LTR"></span>ها به شیوه همبستگی تحلیل گردیدند.<br>
<strong><span style="letter-spacing:-.1pt;">یافته</span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.1pt;"></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.1pt;">ها:</span></strong> یافتهها حاکی از آن بودند که بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در هر دو گروه دختران و پسران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در این مطالعه مقدار ضریب همبستگی بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی در دختران و پسران بهترتیب (0/335<span dir="LTR">r=</span>)، (0/000<span dir="LTR">sig=</span>) و (0/250<span dir="LTR">r=</span>)، (0/012<span dir="LTR">sig=</span>) بهدست آمد. علاوهبراین، نتایج نشان دادند که وسواس فکری (3/339<span dir="LTR">f=</span>) و سالهای تحصیل (3/683<span dir="LTR">f=</span>) بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان اثرگذار هستند؛ اما تأثیر وسواس فکری بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان براساس سال تحصیلی متفاوت نبود.<br>
<strong><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;">نتیجه</span><span style="letter-spacing:-.05pt;"></span><span dir="RTL" style="letter-spacing:-.05pt;">گیری:</span></strong> <span dir="RTL">نتایج نشان دادند که </span><span dir="RTL">بین وسواس فکری و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در حقیقت، از آنجایی که دانشجویان پزشکی با استرس</span><span dir="RTL">های فراوان، ساعات کار طولانی و سال</span><span dir="RTL">های تحصیل طولانی مواجه هستند، زمینه برای وسواس فکری و به دنبال آن فرسودگی تحصیلی مهیا می</span><span dir="RTL">شود.</span></span></span>
<strong>Introduction and purpose:</strong> There exist several factors affecting the academic performance of students some of which improve academic performance<span dir="RTL">, </span>whereas some factors exert adverse effects on education<span dir="RTL">. </span>Therefore<span dir="RTL">, </span>the present study aimed to determine the relationship between obsessive-compulsive disorder and academic burnout among students of Mazandaran University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> The statistical population of this descriptive<span dir="RTL">-</span>analytical study included general medical students out of whom 285 students were selected as the research population by simple random sampling<span dir="RTL">. </span>Data collection instruments included Nolen<span dir="RTL">-</span>Hoeksema and Morrow Mental rumination questionnaire and Breso<span dir="RTL">›</span>s academic burnout questionnaire. Subsequently, the data were analyzed using the correlation method.<br>
<strong>Results: </strong>Based on the results of the current study, a positive and significant relationship was reported between rumination and burnout in both groups of girls and boys. The correlation coefficient between rumination and burnout in girls was measured at (r=0/335; sig=0/000) and (r=0/250; sig=0/012), respectively. Furthermore, this study revealed that rumination (F=3.339) and academic years (F=3/683) were found to be influential factors affecting academic burnout. However, the effect of rumination on academic burnout in terms of the academic year was not significant.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results indicated a positive and significant relationship between obsessive-compulsive disorder and academic burnout. Excessive stress, as well as long working hours and years of study, predisposes medical students to obsessive-compulsive disorder and in turn to academic burnout.<br>
دانشجویان پزشکی, فرسودگی حرفه ای, وسواس فکری
Burnout professional, Cognitive rumination, Medical students
52
60
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4705-1&slc_lang=fa&sid=1
maryam
hasannezhad reskati
مریم
حسن نژاد رسکتی
maryam.hasannegzad@gmail.com
10031947532846005611
10031947532846005611
No
Educational Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی ساری
seyyed hamze
hoseini
سید حمزه
حسینی
hosseinish20@gmail.com
10031947532846005612
10031947532846005612
No
Department of Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Misagh
Shafizad
میثاق
شفیع زاد
-
10031947532846005613
10031947532846005613
No
Department of Neurosurgery, Orthopedic Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
Farkhondeh
Ahmadabadi
فرخنده
احمد آبادی
fafa.haji@yahoo.com
10031947532846005614
10031947532846005614
Yes
Department of Psychiatry, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشگاه ازاد واحد علوم وتحقیقات