TY - JOUR T1 - Quality of Physician Service in Ahvaz Community Health Centers in 2016 TT - کیفیت خدمات پزشکان عمومی مراکز سلامت جامعه شهر اهواز در سال ۱۳۹۵ JF - J-Health-Res-Commun JO - J-Health-Res-Commun VL - 4 IS - 3 UR - http://jhc.mazums.ac.ir/article-1-305-fa.html Y1 - 2018 SP - 12 EP - 19 KW - Community health centers KW - Physician KW - Service quality N2 - مقدمه و هدف: کیفیت خدمات عامل مهمی در بهبود رضایت مراجعه کنندگان به مراکز سلامت جامعه و نظام مراقبت های بهداشتی اولیه است. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات پزشکان عمومی مراکز سلامت جامعه شهر اهواز در سال 1395 انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی 200 نفر از بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی 14 مرکز سلامت جامعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش کیفیت خدمات Servqual: Service Quality بود که کیفیت را در پنج بعد (با 22 سؤال) مورد ارزیابی قرار میدهد. یافته ها: در این مطالعه 73 درصد از مراجعه کنندگان زن بودند و میانگین سنی آ نها 6/ 8± 8/ 32 سال بود. همچنین، میانگین مدت انتظار برای دریافت خدمت 8/ 10 ± 09 / 11 دقیقه و میانگین مدت زمان ویزیت 5/92±3/9 دقیقه به دست آمد. علاوه براین، یافته ها گویای آن بودند که مطلوب ترین بعد کیفیت خدمات پزشکان عمومی، بعد تضمین بوده و نامطلوب ترین بعد کیفیت از دیدگاه بیماران، بعد پاسخگویی می باشد. نتیجه گیری: از بین ابعاد کیفیت خدمات، بعد پاسخگویی و محسوس بودن نیازمند بهبود و ارتقا بودند. در این راستا لازم است مدیران بهداشتی با انجام مداخلات مؤثر، این ابعاد را تقویت نمایند تا رضایت بیماران افزایش یابد. M3 ER -